Angajații Tarom se plâng de salarii mici și personal insuficient. Aceștia își vor continua greva până când vor primi noi promisiuni cu privire la veniturile lunare. Pierderile provocate de greva de luni au dus la 2,5 milioane de euro.
După o ședință care a durat mai bine de cinci ore, între piloții Tarom și membrii Consiliului de Administrație, se pare că s-a ajuns la o înțelegere. Aceasta prevede majorarea salariilor piloților cu 1.500 de euro, însă în trei tranșe.
Tot scandalul a început după ce 20 de piloți ai companiei s-au declarat inapți de zbor. Angajații companiei aeriene au început o grevă spontană pentru a atrage atenția a asupra condițiilor grele în care lucrează de o bună perioadă.
Citește și: Sorin Grindeanu dă de pământ cu piloții de la TAROM intrați în grevă. „Sunt 2 milioane de euro”
„Avem undeva peste 20 de piloți comandanți care s-au declarat inapți pentru zbor. Colegii noștri lucrează la această situație pentru a-i ajuta pe pasageri. E o situație neprevazută, fără precedent. Nu aveam vreun anunț. Personalul de zbor are acest drept de a se declara inapt pentru zbor. Sunt discuții, se caută să se înțeleagă motivele. Nu e o situație standard și căutăm să vedem care sunt problemele”, a precizat Alexandru Anghel, comunicator.
Piloții sunt de părere că au contribuit destul de mult la menținerea companiei și că salariile lor sunt similare cu cele din 2007, deși ne aflăm în anul 2024. Aceștia ar fi forțați să încalce Codul Muncii, care prevede doar cinci zile consecutive de zbor și două zile libere. În schimb, ei s-au plâns că zboară șase sau chiar șapte zile consecutive fără să aibă parte de compensații adecvate conform legii.
Mai mult, ținând cont de salariul minim pe economie în România, remunerațiile piloților Tarom nu sunt deloc mici. Totuși, comandații companiilor aeriene private primesc mult mai mulți bani. Spre exemplu, un pilot de la WizzAir câștigă în jur de 10.000 de euro. Iată salariile angajaților Tarom, potrivit unui pilot de avion care a vorbit pentru Gândul:
La ora actuală, Tarom mai are doar 150 de piloți, după ce 31 și-au dat demisia doar în acest an, toți nemulțumiți de condițiile de muncă și de salariile lunare primite. Narcis Paşcu, liderul Sindicatului Unit TAROM, a oferit detalii despre greva spontană a angajaților companiei aeriene românești.
„Restructurarea de personal începută în 2020 de Ministerul Transporturilor a constat în reducerea de la 1.890 de salariaţi la 1.100 de salariaţi, adică cu 800 mai puţini, dar acum ducem lipsă de piloţi şi mecanici. Conducerea ştie câţi oameni şi ce fel de oameni sunt necesari, dar pentru a face angajări are nevoie de buget, iar TAROM nu are în momentul actual aprobat bugetul de venituri şi cheltuieli. Dacă au plecat 31 de piloţi, cel puţin atâţia ar fi trebuit angajaţi, ca să ai de rezervă.
Salariile la TAROM sunt la jumătate faţă de salariile la alte firme private. De exemplu, la o companie privată, salariile sunt duble faţă de cele de la TAROM pentru toate posturile. În cazul piloţilor, la o firmă privată, au 10.000 de euro/lună salariul şi nu poţi să-l aduci înapoi pe niciunul dacă nu-i dai aceeaşi bani”, a declarat Narcis Paşcu, liderul Sindicatului Unit TAROM, potrivit ZF.ro.
Citește și: Sorin Grindeanu dă vestea cea mare: „TAROM trebuie să intre într-o etapă de reorganizare”