Ce se ascunde în spatele etichetelor verzi. Studiile au arătat că dincolo de această etichetă companiile care fabrică aceste produse nu depun vreun efort în plus, adică în aproximativ 50% din cazuri ambalajul îi păcălește pe oameni, potrivit wall-street.Citește și Metoda românilor de a mânca bio și ieftin! Soluția este abordată chiar și de locuitorii la bloc
Miriam Thiemann, EU Ecolabel and Sustainable Consumption Campaigner în cadrul Biroului European pentru Mediu (European Environmental Bureau) a afirmat că cele mai recente studii arată că 94% dintre europeni consideră importantă protecția mediului iar 57% consideră important impactului unui produs asupra mediului atunci când îl cumpără. Dar 61% spun că li se pare dificil de înțeles ce produse sunt cu adevărat prietenoase cu mediul, iar 44% nu au încredere în informațiile de acest tip de pe etichetele produselor.
”Recent am aflat și că această neîncredere este îndreptățită. Comisia Europeană a analizat produsele etichetate ca fiind verzi și a descoperit că astfel de etichete sunt extrem de comune. Practic, trei sferturi dintre produse pretind că sunt verzi, dar, în același timp, în peste jumătate dintre cazuri nu era clar pe ce se baza această etichetă. 53% erau vagi sau înșelătoare, iar 40% nu puteau prezenta nicio dovadă că produsul este verde”, a declarat Miriam Thiemann în cadrul conferinței Sustenabil zi de zi, organizată de Eco Synergy și Asociația Environ.
Se pare că nici în cazul ”ecolabel-urilor”, adică eticheta ecologică a UE lucrurile nu stau mai bine și asta pentru că în spatele acestei etichete trebuie să existe o procedură de verificare; doar că în 50% din cazuri, caracterul ”eco” al produsului nu era verificabil sau documentația necesară lipsea.
”Este evident că avem o problemă cu greenwashingul, iar nivelul de conștientizare crește, dar nu e suficient, avem nevoie de reguli mai stricte pentru a ne asigura că eliminăm greenwashing-ul din piață” a transmis Miriam Thiemann.
Pentru a eradica fenomenul, Uniunea Europeană a pus acest lucru pe lista sa de priorități și are în vedere o serie de măsuri și reglementări. În primul rând, este în discuție directiva privind consolidarea rolului consumatorilor în vederea tranziției verzi. Aceasta ar duce la reguli mai stricte privind folosirea etichetelor ”eco” și ”verde”, consideră reprezentanta Biroului European pentru Mediu, o rețea de ONG-uri de mediu cu 180 de membri din 28 de state, cea mai mare rețea de acest tip din Europa.
La începutul acestui an a fost propusă și o directivă privind fundamentarea și comunicarea declarațiilor explicite de mediu. Practic, dacă vrei să etichetezi produsul tău drept verde, el va trebui controlat de o agenție independentă încă dinainte de a intra pe piață.
”Pașapoartele digitale pentru produse sunt acum un subiect fierbinte la nivelul politicilor europene. Fiecare produs va trebui să aibă acest pașaport digital – practic, un cod QR pe care îl scanezi și astfel poți vedea informațiile despre sustenabilitate. Este încă un concept foarte deschis, acum se definește cum va fi aplicat. În fine, există deja etichetele ecologice ale UE pentru produse non-alimentare. Vor fi toate aceste inițiative suficiente pentru a opri greenwashingul? Încă nu știm, dar există un potențial foarte mare. Dar, în orice scenariu, transparența va fi cheia, în opinia sa”, conchide Miriam Thiemann.