De la introducerea sistemului de garanție returnare (SGR) în țara noastră peste 100 de milioane de sticle și alte ambalaje au fost aduse în magazine și alte puncte de colectare. Asta înseamnă că aproximativ 10 milioane de euro au revenit către românii care au folosit aceste recipiente. Din nefericire, mulți români se confruntă cu probleme atunci când își aduc sticlele la aparatele de reciclare, notează Antena 3 CNN.
Atunci când aparatele de colectare refuză sticlele goale returnabile, trebuie să luăm trei aspecte importante în calcul pentru a ne recupera garanția. Pe măsură ce sistemul de garanție-returnare (SGR) se extinde, apar diverse probleme în funcționarea sa, iar românii află care sunt pașii pe care trebuie să-i urmeze pentru a-și primi banii înapoi.
Una dintre problemele cu care se confruntă românii este cea a aparatelor care nu funcționează. O hotărâre de Guvern la care se lucrează în prezent vrea să schimbe modul în care românii reciclează sticlele, astfel, magazinele vor fi obligate să preia manual sticlele și ambalajele returnabile dacă automatele nu funcționează, și să ofere la casă contravaloarea PET-urilor.
După cum stabilește HG 1.074/2021, comercianții au obligația de a oferi „posibilitatea consumatorilor sau utilizatorilor finali de a returna ambalajul SGR. În vederea restituirii valorii garanției în cadrul oricărui punct de returnare de pe teritoriul României”.
Te-ar putea interesa și: Ofertă specială pentru români! Supermarketul care dă mai mulți bani pentru sticlele cu sigla SGR
În ceea ce privește sticlele respinse, trebuie precizat că există posibilitatea ca aparatele să nu recunoască ambalajele, fie capacitatea lor de colectare a fost deja atinsă. A doua situație poate fi ușor rezolvată, prin punerea la punct a logisticii legate de colectarea ambalajelor.
În primul rând, trebuie știut faptul că funcționarea aparatelor este condiționată, pe de o parte, de setările acestora și, pe de altă parte, de faptul că spațiile de colectare sunt limitate. În ceea ce privește parametrii de funcționare ai acestor aparate, aceștia sunt stabiliți ținând cont de dimensiunile sticlelor goale sau ale dozelor, de materialele din care sunt făcute și de prezența marcajului SGR. Prin urmare, o sticlă goală sau o doză de aluminiu deformată nu va fi, cel mai probabil, recunoscută de RVM și, prin urmare, nu va fi acceptată.
Aceeași problemă apare dacă sticla sau doza nu este complet goală. Aparatul va constata că greutatea nu corespunde cu cea presetată și nu va colecta ambalajul. Deși există reguli clare și parametri tehnici, pot apărea și situații în care o sticlă care ar trebui să fie acceptată nu este recunoscută de aparat.
Uneori, RVM-ul refuză o sticlă pe motiv că nu este înregistrată în sistem. În aceste cazuri, se poate încerca returnarea sticlei la un alt automat de colectare. Dacă sticla este returnabilă, celălalt aparat o va accepta. Motivele legale pentru refuzul returnării unui ambalaj sunt stabilite prin HG 1074/2021.
Românii trebuie să știe că ambalaje goale returnabile trebuie doar golite de conținut, nu și spălate. Spălarea sticlelor sau a dozelor SGR înainte de a fi duse la aparat nu este recomandată, dar golirea completă este esențială. Spălarea poate deteriora eticheta sau reduce lizibilitatea marcajelor SGR. Dacă sticla sau doza nu este complet goală, greutatea standard este depășită, ambalajul este refuzat și garanția nu este returnată.
Citește și: Guvernul României, anunț major despre sistemul SGR de garanție-returnare. Ce se întâmplă la nivel național