Băncile din România se aliază și contestă în instanță amenzile primite de la ANPC, susținând faptul că, au fost acuzate pe nedrept, iar afirmațiile eronate și calomnioase reprezintă un abuz, a informat antena 3 CNN.
Totodată, președintele ANPC a semnat deja ordinele pentru încetarea practicilor înșelătoare și incorecte în cazul instituțiilor bancare și a mai spus să înceteze cu amenințările în legătură cu acuzațiile calomnioase.
Până în acest moment, au fost verificați 11 operatori economici financiari la care s-au descoperit practici comerciale înșelătoare cu privire la modul de calcul al ratelor, prin faptul că, pe graficul de rambursare, rata era compusă, în primii ani, 25% din soldul principal de rambursat și 75% dobândă.
„Dacă analizăm și faptul că, la un moment dat, ROBOR era 0,16% și astăzi este jurul cifrei de 7%, ne dăm seama că toată această situație, ușor de prevăzut la momentul acordării creditului de către instituțiile financiar-bancare, ar fi putut proteja consumatori cărora aparent li s-a făcut un bine oferinduli-se o variantă de acordare a împrumutului și așa au fost niște condiții pe care am convingerea că aceștia nu le-au înțeles”, a explicat Horia Constantinescu, președinte ANPC.
„Ulterior, acest lucru s-a dovedit de fapt a fi un măr otrăvit pentru consumatori”, a spus și Sebastian Hotca, vicepreședinte ANPC.
Băncile nu au putut sta cu „mâinile în sân” fără să nu facă nimic și au anunțat că vor riposta împotriva deciziei ANPC.
„Comunitatea bancară analizează toate pârghiile legale pentru corectarea acestei nedreptăţi şi tragerea la răspundere a celor responsabili pentru prejudiciile grave de imagine aduse sectorului bancar. Defăimarea instituţiilor de credit prin afirmaţii eronate şi calomnioase reprezintă un abuz şi apreciem că acest tip de retorică nu poate să fie tolerat în spaţiul public. În acest context, considerăm necesar ca instituţiile ierarhice superioare să intervină cu celeritate”, spun reprezentanții Asociației Române a Băncilor.
Mai mult, reprezentanții de la Protecția Consumatorului au delcarat că nu se lasă intimidați de amenințările făcute de bancheri.
„Ceea ce vrem noi pentru această reechilibrare, să existe o societate comercială, instituție financiară, să vină și să pună în dispoziție consumatorului două sau trei opțiuni, din care el să poată să aleagă. Să nu mai există acele contracte preformulate, contracte de aderare în care te duce efectiv și îi spunea, nu te încadrezi astăzi la produsul ăsta, dar îți dă mai un alt produs”, spune Paul Anghel, director ANPC.
Inspectorii ANPC au găsit și soluția pentru creditele românilor, astfel au emis grafice de rambursare, atât pentru creditele prezente, cât și pentru cele viitoare, unde principalul credit datorat să fie achitat de către consumatori în rate egale.
Alte articole: ANPC: 11 bănci din România au fost amendate pentru practici înșelătoare. Ce trebuie să facă românii cu ratele calculate greșit