Călătorii care aleg trenul ca mijloc de transport vor avea de-a face cu un număr redus de opțiuni, deoarece CFR Călători a decis să anuleze un sfert dintre trenuri, cu posibilitatea ca acest număr să ajungă la jumătate în viitorul apropiat. Motivul invocat de compania de stat este incapacitatea de a mai plăti orele suplimentare angajaților, în urma implementării Ordonanței „trenuleț”, care reduce plata orelor suplimentare din sectorul bugetar, potrivit bugetul.ro.
Această măsură, adoptată de guvern, a avut un impact major asupra funcționării transportului feroviar din România, iar anunțurile referitoare la anularea trenurilor au fost făcute fără notificarea prealabilă a călătorilor.
Te-ar mai putea interesa și: Coșmarul poluării în Capitală. Cartierul bucureștean unde locomotivele CFR otrăvesc aerul
foto: CFR
Începând cu mijlocul lunii ianuarie 2025, peste 260 de trenuri au fost anulate, iar mai multe rute de călători au fost afectate. Ordonanța guvernamentală stipulează că orele suplimentare ale angajaților din sectorul public vor fi compensate doar cu timp liber, nu cu plata acestora. Astfel, din cauza lipsei de mecanici și a imposibilității de a plăti orele suplimentare, CFR Călători se confruntă cu o lipsă de personal, cu aproximativ 1.500-1.700 de angajați în loc de 2.500, câți ar fi necesari pentru un sistem de transport optim. În plus, sindicaliștii reclamă și pierderea tichetelor de masă și cer excepții pentru funcțiile esențiale, precum mecanicii de locomotivă și șefii de tren, de la aceste măsuri.
Reprezentanții CFR Călători au justificat retragerea trenurilor pe distanțe scurte pentru a evita blocarea traficului pe rutele principale, însă, potrivit expertului în mobilitate Tudor Măcicășan, multe dintre garniturile anulate sunt esențiale pentru navetiști, cei mai afectați de aceste măsuri.
Printre trenurile retrase se numără și cele care circulă pe vechea cale ferată montană Oravița-Anina, dar și trenul electric recent lansat pe ruta București-Brașov. Ministerul Transporturilor nu a oferit detalii clare cu privire la impactul ordonanței asupra transportului feroviar, iar responsabilitatea pentru această situație a fost atribuită managementului CFR Călători.
Te-ar mai putea interesa și: Trenul Alstom Coradia, abandonat după mai puțin de o lună de operare. Explicațiile CFR călători