Biletele de tren ar putea să se scumpească şi în 2023, după ce anul acesta tarifele pentru transportul feroviar de călători s-au majorat cu 20%, a anunţat, după audieri în Comisia de transporturi a Camerei Deputaţilor, directorul general CFR Călători, Traian Preoteasa, informează Agerpres.
„În legislaţie se spune că majorarea preţurilor este impusă de rata de inflaţie. După cum vedeţi, rata de inflaţie, am citit astăzi declaraţia domnului profesor Păun, e posibil să ajungă la sfârşitul anului la 20%. Vom analiza la sfârşitul anului pe bugetul viitor, depinde de nivelul subvenţiei, şi dacă intrăm tot aşa într-o situaţie cu preţuri necontrolate este posibil să luăm în analiză creşterea”, a afirmat marţi directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, după audierile din comisia de specialitate a Camerei Deputaţilor.
O eventuală majorare a preţului biletelor anul viitor ar avea cauză principală costul triplu al energiei electrice de tracţiune, a explicat şeful CFR Călători.
Întrebat dacă o eventuală decizie de majorare a preţurilor la bilete este una tehnică sau ultimul cuvânt îl va avea ministrul Transporturilor, Preoteasa a răspuns: „Este o decizie tehnică cuplată cu o decizie politică, dat fiind că majorarea tarifelor se face prin ordin de ministru, ministrul fiind om politic”.
Operatorul feroviar național a prevăzut pentru rectificarea bugetară din această toamnă o pierdere de aproximativ 600 de milioane de lei, în mare parte din cauza costurilor mult mai mari de operare, factura pentru electricitate pe luna august fiind de 42 de milioane lei, față de cea înainte de majorare de 16 milioane, așadar un cost aproape triplu, informeaza Economedia.
Citește și: Trenurile vechi și insalubre i-au oripilat pe inspectorii ANPC. CFR Călători amendat cu 30.000 de lei
Întrebat despre cum se vor reflecta noile facturi în costul biletelor, directorul CFR Călători a explicat că, pentru o eventuală majorare a biletelor, ultimul cuvânt aparține ministrului de resort.
„Noi avem un buget preliminat cu 600 de milioane de lei pierdere, tocmai din acest calcul al energiei electrice și al carburantului. Se fac rectificări bugetare, la prima a fost și capitalizarea companiei cu 260 de milioane, a doua rectificare va fi probabil în noiembrie și de aici vom găsi diferența de bani. La prima rectificare noi am cerut 400 de milioane de lei, dar ni s-au dat 260 de milioane vom cere acum încă 150-200 de milioane lei”, a declarat Traian Preoteasa
Te-ar putea interesa și: VIDEO. Prețurile alimentelor ajung la un nou record. Un român arată ce a putut să cumpere de la Lidl cu 100 de lei
Directorul operatorului național feroviar a vorbit despre felul în care creșterea prețului la energie afectează activitatea CFR Călători, însă a dat asigurări că prețul biletelor de tren va rămâne constant, cel puțin până la sfârșitul anului.
„Nu știm în acest moment ce datorie vom avea către firmele producătoare de energie, care va fi datoria de plafonare, nu cred că dacă Guvernul are bani nu ne va da. Înainte de majorare, factura la electricitate era de 16 milioane de lei, după ultima scumpire care a fost în salturi a venit 42 de milioane lei, pentru luna august. Anul acesta 100% nu se scumpesc biletele. Scumpirea biletelor este și o decizie politică pentru că se face prin ordin de ministru, ministrul fiind om politic”, a precizat șeful CFR Călători.
În altă ordine de idei, Traian Preoteasa a menţionat că a luat în calcul şi intrarea în vigoare a statutului personalului feroviar de anul viitor.
„Am luat în calcul intrarea în vigoare a statutului personalului feroviar. Fondul de salarii va creşte cu în jur de 60% la intrarea în vigoare. Numai că fac o paranteză, nu la 1 ianuarie 2023 intră în vigoare. Statutul feroviar va intra în vigoare la expirarea actualului contract colectiv de muncă, care este la 1 iulie 2023. Atunci va intra în vigoare noul statut”, a subliniat acesta