Circa o treime dintre românii preferă să facă plata ramburs la curier. Valoarea rambursărilor înregistrată de la firmele de curierat, în primele trei luni ale anului, prin Declaraţia 395 depăşeşte 5 miliarde de lei, la un număr de 17 milioane de transporturi, conform datelor prezentate de Teodor Alexandru Georgescu, director general al Direcţiei Antifraudă din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF).
„Noi, ca antifraudă în cadrul ANAF, ne ocupăm, bineînţeles, cu combaterea evaziunii fiscale şi mai mult decât atât, în ultimul timp, am alocat foarte mult din activitatea noastră pe linia prevenirii şi această măsură de introducere a acestei declaraţii de la societăţile de curierat şi vorbesc despre Declaraţia 395, care a fost introdusă tot pentru a limita fenomenul de evaziune fiscală şi de neconformare fiscală în domeniul comerţului electronic şi mai mai exact în domeniu magazinelor online. Pe primele trei luni (din 2023, n.r.) am primit (declaraţii, n.r.) undeva la 17 milioane de transporturi, la un volum al rambursărilor de peste 5 miliarde de lei. Suntem încă în crearea unei baze de date complete. Vreau să vă aduc la cunoştinţă că am primit de la principalele firme de curierat declaraţii, respectiv de la 23 de firme. Încă suntem departe de a avea o imagine completă a fenomenului şi vreau să vă asigur că toate firmele de curierat vor fi obligate sau va trebui să depună această declaraţie, fie că fac, fie că nu fac operaţiuni cu ramburs. Asta pentru a cunoaşte foarte bine fenomenul”, a declarat Georgescu, citat de Agerpres.
Citește și: Poșta devine curierat! De la 10.000 de poștași la 10.000 de curieri. Cu ce vine nou Poșta Română
Acesta a adăugat că, în perioada următoare, va intra în funcţiune o aplicaţie automată de selecţie a persoanelor care nu se conformează, pe baza criteriilor de risc.
„Am făcut toate solicitările către Departamentul de informaţii de a face o aplicaţie automată de selecţie a persoanelor care nu se conformează pe baza criteriilor de risc. În momentul acesta aplicaţia este aproape gata, este spre testare, şi va intra în funcţiune în cel mai scurt timp. Dar şi în lipsa acestei aplicaţii informatice care să facă să ruleze toţi indicatorii de risc asupra bazei de date, acest lucru se face încă din prima lună de depunere a declaraţiilor prin stimularea fiecărui indicator de risc asupra bazei de date care se poate face mai uşor şi o selecţie de risc. Rezultatul acestei analize va consta într-o acţiune de control care va fi demarată chiar luna aceasta. Deja, suntem în teritoriu şi controlul constă în identificarea doar de la un singur curier a 22.000 de persoane fizice care au încasat bani ramburs în cont colector de aproximativ 1,8 miliarde de lei şi care nu au depus nicio declaraţie fiscală. Nu toate aceste persoane vor fi controlate, ci doar pentru sume mai mari de 500.000 lei. Ne-am îndreptat către persoanele care fac activitate comercială, cu sume substanţiale şi m-am referit aici la 500.000 lei. În primă fază vor fi controale la aceste persoane. Va fi iniţiată o verificare documentară, adică un control care se efectuează de la sediul ANAF, urmând ca la finalul controlului să se emită decizia de impunere. Celelalte persoane, cu sume de sub 500.000 de lei, vor primi acasă o notificare din partea ANAF, de conformare. Dacă şi aceste persoane nu se vor conforma, vor urma controale, bineînţeles”, a atenţionat oficialul ANAF.
Potrivit sursei citate, inspectorii din cadrul Fiscului au identificat pe piaţa de curierat şi firme care au ales să lucreze în numele altei persoane pentru a fi mai greu de identificat.
„Scopul nostru este creăm un mediu concurenţial cât mai corect din practica noastră. S-au identificat anumite elemente de identităţi furate practicate de către furnizorii dvs. Cu alte cuvinte, preferă să lucreze în numele altei persoane pentru a putea fi cât mai greu identificaţi. Au fost identificate şi persoane decedate în numele cărora erau efectuate operaţiuni şi, din acest motiv, v-aş ruga încă o dată frumos, să întreprindeţi toate măsurile pe care le puteţi de identificare corectă a partenerilor de afaceri. Bineînţeles, asta se va face cu timpul. Nu se va putea face lumină după o zi pe alta”, a spus Teodor Alexandru Georgescu.
Govnet Conferences organizează, miercuri, cea de-a X-a ediţie a evenimentului „Courier & Postal Services Forum 2023”, la care participă furnizori de servicii de curierat şi poştale, fast deliver şi retaileri online, alături de reprezentanţi ai autorităţilor publice.