Conform informării CNAIR, citată de stiripesurse.ro, în 2022, au fost lansate 15 proiecte privind proiectarea şi execuţia lucrărilor pentru construcţia a 550 km de drumuri de mare viteză, a căror valoare estimată este de peste 41,1 miliarde lei fără TVA.
Pe lângă proiectele sus menționate, anul acesta au fost lansate şi proiecte pentru elaborarea unor studii de fezabilitate necesare construcţiei a aproximativ 500 km de infrastructură rutieră modernă, valoarea acestora fiind de 205,1 milioane lei fără TVA.
Potrivit CNAIR, cele 27 de proiecte lansate anul acesta sunt destinate construcţiei în următorii ani a peste 1.000 de km de drumuri de mare viteză. Valoarea estimată a acestor proiecte depăşeşte 41 miliarde lei fără TVA.
În perioada imediat următoare se vor semna şi contractele pentru construcţia ultimelor două loturi de pe Buzău – Focşani.
Citește și: Nivelul accizelor la combustibili va scădea de la 1 ianuarie 2023 cu până la 143 lei pe 1.000 litri
Au fost semnate deja contractele pentru construcţia a 7 loturi, respectiv Dumbrava – Mizil (21 km), Mizil – Pietroasele (28,35 km), Buzău – Vadu Paşii (4,6 km), Mândreşti Munteni – Focşani Nord (10,94 km), Focşani – Domneşti Târg (35,60 km), Domneşti Târg – Răcăciuni (38,78 km), Răcăciuni – Bacău (21,52 km), iar pe 4 loturi a început deja construcţia: Dumbrava – Mizil, Mizil – Pietroasele, Buzău – Vadu Paşii şi Mândreşti Munteni – Focşani Nord.
„La finalul anului 2022, pe lângă şantierele deschise şi contractele semnate, avem desemnaţi câştigători pentru construcţia celor 320 km ai A7, ceea ce înseamnă că în 2023 vor fi deschise, în diverse stadii de execuţie, şantiere pe întreaga lungime a A7, Autostrada Moldovei”, subliniază reprezentanţii CNAIR.
Aceştia mai adaugă că un alt contract important deblocat şi semnat anul acesta este cel pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor lipsă de pe lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva, fiind şanse ca în cursul anului 2023 să se ajungă în faza preliminară lucrărilor de execuţie.
„2022 a fost şi anul autostrăzii Sibiu – Piteşti prin faptul ca au fost semnate şi ultimele două contracte pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor de construcţie a secţiunilor 2 (Boiţa – Cornetu – 31,33 km) şi 3 (Cornetu – Tigveni – 37,4 km), astfel încât, în prezent, sunt contracte semnate pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor pentru toate cele 5 secţiuni ale acestei autostrăzi”, mai spun oficialii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere
De asemenea, în data de 15 decembrie 2022, s-au deschis circulaţiei primii 13,17 km ai primei autostrăzi care traversează Carpaţii, între Sibiu şi Boiţa. Tot în acest an au fost puşi în trafic şi primii 39,85 km de drum expres din România, tronsonul 2 din DX Craiova – Piteşti.
La finalul lunii decembrie, au fost publicate în SICAP anunţurile de participare la licitaţiile pentru proiectarea şi execuţia primelor secţiuni ale A8, secţiunea I, Târgu Mureş – Miercurea Nirajului (24,4 km) şi secţiunea III, Leghin – Târgu Neamţ (29,9 km). Data limită pentru primirea ofertelor a fost stabilită în 27 februarie 2023 pentru secţiunea I şi în 28 februarie 2023 pentru secţiunea III.
Potrivit CNAIR, în prezent sunt în diverse stadii de execuţie aproximativ 300 km de autostradă şi drum expres.