Cod Rutier 2023. Singura modalitate prin care șoferii sancționați de polițiștii rutieri pot scăpa de plata amenzilor sau, după caz, își pot păstra permisele de conducere dacă acestea au fost suspendate este printr-o decizie a instanței de judecată. Iar șoferii pot profita de mai multe greșeli uzuale ale polițiștilor sau polițiștilor locali.
Potrivit OUG nr. 168/2022 privind unele măsuri fiscal-bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1186 din 9 decembrie 2022, punctul de amendă a fost îngheţat la nivelul de 145 de lei.
Pentru cei care nu știu, există cinci clase de amenzi, după cum urmează:
Pentru ca procesul verbal de contravenție să poată fi anulat de judecători, este nevoie ca acesta să prezinte anumite vicii, care sunt destul de frecvente, în condițiile în care, statistic vorbind, aproape jumătate dintre amenzile contestate în instanță sunt anulate.
Cum trebuie să arate un proces-verbal de contravenție, pentru a fi valabil?
Dacă acesta nu este întocmit în conformitate cu prevederile legale, șoferii amendați ar putea să obțină anularea procesului-verbal în contencios administrativ.
Printre elementele obligatorii care trebuie conținute în procesul-verbal de constatare a contravenției (și pentru lipsa cărora se poate obține anularea procesului-verbal de contravenție), se numără:
În acest sens, pentru a fi valabil, un proces verbal de contravenție trebuie că conțină numele și prenumele agentului constatator, numele și prenumele contravenientului, codul numeric personal – pentru persoanele care au atribuit un asemenea cod, iar, în cazul persoanei juridice, denumirea și sediul acesteia, fapta săvârșită, data comiterii acesteia și, la final, semnătura agentului constatator.
Lipsa oricărui element de identificare dar și dacă presupusa faptă nu e descrisă suficient de convingător, duce la anularea procesului verbal.
Totodată, procesul verbal trebuie să conțină și instanța la care se depune plângerea contravențională în funcție de locul în care s-a aplicat amenda, dar și faptul că termenul legat în care sancțiunea poate fi contestată este de 15 zile, potrivit gandul.ro
Plângerea contravențională suspendă executarea amenzilor, de la data înregistrării acesteia la instanță și până la pronunțarea hotărârii judecătorești, iar acest lucru se aplică inclusiv cu privire la situațiile de suspendare a permisului.
Șoferii pot depăși limita de viteză cu un km/h, dar nu pot face asta oricând. Pe anumite drumuri există diferite limite de viteză. De la 5-10 km/h, în zonele rezidențiale, până la cel mult 130 km/h, pe autostradă.
Legislația rutieră stabilește în acest sens o serie de praguri în ceea ce privește aplicarea sancțiunilor.
În anumite condiții şoferii pot depăși viteza limită cu doar 1 km/h, şi poți sta liniștiţi. Niciun polițist nu-i va amenda, pentru că legea stabilește o toleranță de până la 5 km/h.
Şoferii pot să circule cu 81 km/h într-o zonă unde limita e de 80 km/h, de exemplu. Dar nu la fel de legal este, însă, dacă ești prins circulând cu această viteză într-o zonă unde limita e, de exemplu, de 30 km/h.
Depășirea limitei de viteză se sancționează cu amendă. Iar în anumite cazuri este suspendat și permisul de conducere. Punctul de amendă este 145 de lei, iar pentru depășirea vitezei se aplică sancțiuni cuprinse între 2 și 29 de puncte de amendă.
Sancțiuni în funcție de viteza cu care ai depășit limita:
Așadar, depășirea acestor praguri de viteză cu doar 1 km/h poate face diferența. Un șofer care a fost prins că a depășit cu 50 km/h viteza limită, scapă doar cu o amendă contravențională.
În timp ce șoferii care au condus cu 51 km/h peste viteza maximă stabilită, rămân și fără carnet de conducere pentru o perioadă de 3 luni.
Iar cel care a depășit cu 71 km/h viteza limită, va primi o suspendare de 4 luni a dreptului de conducere, plus amendă.
În contextul noului cod rutier din România, este important să cunoaștem limitele de viteză aplicabile pentru diferite categorii de vehicule și tipuri de drumuri.
În localități, limita standard de viteză este de 50 km/h, dar există și localități cu limita de 70 km/h, în funcție de specificațiile traseului.
Pentru șoferii care dețin permisul de conducere categoria B (autoturisme), aceste limite sunt aplicabile. În cazul categoriei C (vehicule de transport marfă), limitele de viteză pot diferi, în special pe drumuri naționale sau europene.
Pentru șoferii începători, adică aceia care au permisul de mai puțin de un an, limita de viteză în localitate este adesea redusă, ca măsură de precauție.
Pe drumuri județene, limita standard de viteză este de obicei 90 km/h, dar este important să fim atenți la semnalizările rutiere, care pot indica limite diferite. În ceea ce privește drumurile europene (cum ar fi E-urile), limita de viteză este în mod obișnuit 100 km/h sau 120 km/h, în funcție de specificul drumului și de reglementările locale.
Limita standard de viteză este de 50 km/h. Pe anumite sectoare, limita poate fi crescută până la 80 km/h pentru autovehiculele din categoriile A și B, cu avizul poliției rutiere.