- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Cod rutier 2025. Cu ce viteză maximă ai dreptul să circuli pe un drum acoperit cu zăpadă

26 Nov, 20:14 • Stefan Simion
Cod rutier 2025. Viteza de deplasare a unui autoturism trebuie adaptată nu doar la categoria șoselei, ci și la condițiile meteo. Atunci când acestea sunt nefavorabile, viteza este mult limitată. Spre exemplu, când plouă, administratorul drumului le poate impune șoferilor o viteză chiar și cu 50 km/h mai mică decât atunci când asfaltul este uscat.
Cod rutier 2025. Cu ce viteză maximă ai dreptul să circuli pe un drum acoperit cu zăpadă

Cod rutier 2025. Viteza scade și mai mult atunci când asfaltul este acoperit de gheață sau polei. Administratorul drumului este cel care decide limita de viteză atunci când condițiile meteo sunt nefavorabile. Dacă, însă, acesta nu face acest lucru, atunci se mențin regulile generale, scrie promotor.ro

Chiar și așa, legea prevede că toți conducătorii auto au obligația de a adapta viteza la condițiile meteo.

Cod rutier 2025. Cu ce viteză maximă ai dreptul să circuli pe un drum acoperit cu zăpadă

Potrivit Codului rutier, pe un drum public, chiar și acoperit cu zăpadă, se poate circula cu:

  • 50 km/h în localitate;
  • 90 km/h pe drumurile naționale sau județene;
  • 100 km/h pe drumurile europene;
  • 120 km/h pe drumurile expres;
  • 130 km/h pe autostradă.

Citeste si COD RUTIER Amenda pentru oprire neregulamentară în 2024 îţi goleşte portofelul. Cu banii daţi degeaba, faci plinul de două ori

Dacă, însă, asfaltul este alunecos sau acoperit cu strat de zăpadă, aderența nu mai este la fel de bună ca atunci când asfaltul e uscat. Astfel, șoferul este obligat să-și adapteze viteza la condițiile de drum, chiar dacă administratorul drumului nu a impus nicio restricție.

Adaptaţi permanent viteza la condiţiile de drum (carosabil acoperit cu zăpadă, gheaţă sau polei)! Circulaţi cu o viteză care să nu depăşească 30 de km/h în localităţi sau 50 de km/h în afara lor, când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheaţă, zăpadă, mâzgă sau piatră cubică umedă! […]

Păstraţi în mers o distanţă suficientă pentru a putea opri în condiţii de siguranţă, atunci când condiţiile de deplasare sunt nefavorabile! Atunci când circulaţi pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă, sau polei, echipaţi autovehiculul cu anvelope de iarnă!

Nu bruscaţi comenzile şi folosiţi cu preponderenţă frâna de motor! Nu în ultimul rând, rugăm conducătorii auto începători să evite, pe cât posibil, conducerea autovehiculului în condiţii de drum alunecos, pe timp de noapte sau pe distanţe mari, dată fiind experienţă redusă şi riscul implicării în evenimente rutiere nedorite”, recomandă IPJ Prahova.

Citeste si Cod rutier 2024. Noi reglementări privind deplasarea pe trotinete electrice. Dotări obligatorii

Cod rutier 2025. Cu ce viteză maximă ai dreptul să circuli în funcție de categoria drumului și a vehiculului

În afara localităților, vitezele maxime pentru categoriile şi subcategoriile de autovehicule sunt:

  • 130 km/h pe autostrăzi, 100 km/h pe drumurile expres sau pe cele naţionale europene (E) şi 90 km/h pe celelalte categorii de drumuri, pentru autovehiculele din categoriile A şi B;
  • 110 km/h pe autostrăzi, 90 km/h pe drumurile expres sau pe cele naţionale europene (E) şi 80 km/h pe celelalte categorii de drumuri, pentru autovehiculele din categoriile C, D şi subcategoria D1;
  • 90 km/h pe autostrăzi, 80 km/h pe drumurile expres sau pe cele naţionale europene (E) şi 70 km/h pentru celelalte categorii de drumuri, pentru autovehiculele din subcategoriile A1, B1 şi C1;
  • 45 km/h, pentru tractoare şi mopede.
Viteza maximă admisă în afara localităților pentru autovehiculele care tractează remorci sau semiremorci este cu 10 km/h mai mică decât viteza maximă admisă pentru categoria din care face parte autovehiculul trăgător”, prevede Codul rutier.
Urmărește Daily Business pe Google News
Numele meu este Ștefan Simion și sunt absolvent al Facultății de Jurnalism din București. În ultimii ani am lucrat pe postul de redactor în mai multe instituții de presă din România, iar acum ... citește mai mult