COD RUTIER 2025. MAI a stabilit condițiile tehnice pentru transmiterea filmărilor cu șoferi agresivi în trafic către polițe prin platforma e-SAR.
Miercuri, în Monitorul Oficial a fost publicat un ordin care stabilește măsurile organizatorice și cerințele tehnice pentru utilizarea platformei informatice e-SAR, aplicație prin intermediul căreia șoferii pot raporta comportamentul agresiv al altor participanți la trafic. Pentru a depune o sesizare, solicitanții trebuie să completeze un formular cu datele personale și să încarce o înregistrare audio-video care surprinde abaterea. Sesizarea este considerată validă doar dacă îndeplinește anumite cerințe, iar stadiul soluționării acesteia poate fi consultat direct în platformă.
Conform Ordinului 24/2025, emis de Ministerul Afacerilor Interne (MAI) și care intră în vigoare de astăzi, pentru a transmite o sesizare privind condusul agresiv, utilizatorul trebuie să se autentifice în HUB-ul MAI folosind un cont și o parolă, apoi să acceseze platforma e-SAR, cum se numește, de fapt, aplicația informatică „Sesizări abateri rutiere”. Acolo, va completa un formular precompletat cu datele personale, va introduce detaliile despre posibila faptă contravențională și va încărca înregistrarea audio-video.
Citește și: Cod Rutier 2025. Fumatul în mașină devine interzis. Amenzi uriașe pentru șoferii care nu respectă noua lege
Articolul 541 din O.U.G. 195/2002 definește comportamentul agresiv în trafic. Acesta include:
Conform articolului 100/3/i din O.U.G. nr. 195/2002, comportamentul agresiv în trafic este sancționat, iar amenzile variază între 660 și 825 de lei. Totodată, permisul autor poate fi reținut pentru 30 de zile. Implementarea sistemului reprezintă un pas important în eforturile de a reduce comportamentul neadecvat în trafic, dar și de a îmbunătăți siguranța rutieră din România. Cei care folosesc platforma trebuie să înțeleagă responsabilitatea pe care o au odată ce raportează incidentele. Autoritățile îi încurajează pe șoferii din țară să utilizeze platforma cu responsabilitate și să contribuie activ la îmbunătățirea siguranței rutiere.
Citește și: Cod Rutier 2025. Care este viteza legală pe timp de iarnă. Ce trebuie să știe șoferii români