Uniunea Europeană este singura regiune din lume care oferă pasagerilor o protecție completă, indiferent de mijlocul de transport utilizat — avion, tren, vapor, autobuz sau autocar. Drepturile pasagerilor în UE au în vedere trei principii esențiale: nediscriminare, informare clară și accesibilă, și asistență promptă și adecvată.
Noua versiune a ghidului reflectă în mod special deciziile din 2016 ale Curții de Justiție a Uniunii Europene, care au clarificat aspectele importante ale legislației și au îmbunătățit aplicarea normelor. Printre noutăți se numără și o secțiune despre gestionarea perturbărilor majore în trafic.
Totodată, au fost publicate și orientări actualizate privind drepturile persoanelor cu handicap și ale celor cu mobilitate redusă care aleg să zboare cu avionul.
„Prin orientările de astăzi, continuăm să sprijinim autorităţile naţionale şi operatorii de transport, în special în ceea ce priveşte drepturile persoanelor cu handicap şi ale persoanelor cu mobilitate redusă. La rândul său, acest lucru îi va ajuta pe cetăţeni, întrucât sondajul Eurobarometru de astăzi arată că nu sunt întotdeauna pe deplin conştienţi de drepturile lor. În luna noiembrie a anului trecut, Comisia a propus ca furnizorii să informeze pasagerii cu privire la drepturile lor şi să abordeze drepturile pentru călătoriile multimodale.
Solicit Parlamentului şi Consiliului să convină rapid asupra acestor noi norme privind călătoriile multimodale pentru a proteja mai bine europenii, indiferent de modul în care călătoresc„, a declarat comisarul responsabil pentru transporturi, Wopke Hoekstra, potrivit Agerpres
Drepturile pasagerilor, reglementate la nivel european, sunt implementate de furnizorii de servicii de transport și respectate de autoritățile naționale. Cu toate acestea, diferențele între reglementările naționale pot crea dificultăți pentru călători, în special atunci când aceștia traversează granițele UE. Această variabilitate poate complica înțelegerea măsurilor necesare și găsirea asistenței adecvate în timpul călătoriei.
Orientările care tocmai au fost publicate au fost însoțite de un sondaj Eurobarometru recent, care evidențiază faptul că, în ciuda unei creșteri a gradului de conștientizare în ultimii cinci ani, majoritatea europenilor consideră că știu destul de puține despre drepturile pasagerilor.
Sondajul a arătat că respondenții se simt cel mai bine informați despre drepturile lor în cazul călătoriilor cu trenul (33%), urmate de transportul aerian (30%), autocarul (27%) și, în cele din urmă, vaporul/feribotul (16%). În plus, 84% dintre cei care au solicitat asistență pentru persoane cu handicap sau cu mobilitate redusă s-au declarat mulțumiți de serviciile primite.
Vestea bună este că drepturile pasagerilor în UE au evoluat pozitiv în ultimii ani, informarea și gestionarea perturbărilor fiind îmbunătățite semnificativ. În 2019, doar 22% dintre călători primeau informații despre drepturile lor, acest procent ajungând la 35% în momentul de față. Cele mai frecvente locații unde pasagerii primesc aceste informații sunt gările.
În ceea ce privește gradul de satisfacție în cazul perturbărilor semnificative, zborurile se clasează pe primul loc, 66% dintre pasageri fiind mulțumiți, în creștere cu 12 puncte procentuale față de perioada anterioară. Navele/feriboturile, căile ferate și autocarele urmează în această ordine, dar cu un grad mai mic de satisfacție și unele fluctuații negative pentru nave și feriboturi.