Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a primit o finanțare europeană prin Fondul de Modernizare pentru a cumpăra 23 de locomotive electrice, precum și 9 trenuri IR. Economedia transmite faptul că această investiție se ridică la aproximativ 204 milioane de euro.
Pe lângă această finanțare pentru achiziția de trenuri și locomotive electrice, Fondul de Modernizare a fost folosit pentru a asigura banii necesari în contractul semnat în ianuarie 2024 cu PESA (Polonia). Prin acesta s-au cumpărat 62 de trenuri Regio, pentru distanțe scurte, acestea suplimentând cele 236 de milioane de euro alocate, în primă fază în PNRR pentru electrificare CFR (Constanța-Mangalia și Videle -Giurgiu).
,,Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) anunță asigurarea finanțării nerambursabile europene din Fondul de Modernizare(FM), a propunerii de investiție: Sprijinirea reducerii consumului de energie prin eficiența energetică în sectorul transporturilor – material rulant durabil pentru serviciile de lung parcurs. Decizia, confirmată în baza prevederilor art. 10d(6) din Directiva 96/61/EC, de către Banca Europeană de Investiții (BEI), prevede asigurarea finanțării în valoare de 204 milioane Euro.
Obiectivul principal al investiției îl reprezintă îmbunătățirea eficienței energetice în transportul feroviar din România și este în concordanță cu țintele Planului Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice (PNIESC) pentru România, ce prevede măsuri susținute de modernizare a transportului public urban și a căilor ferate și care pot contribui semnificativ la reducerea consumului final de energie în transport”, transmit autoritățile.
Te-ar putea interesa și: România cumpără trenuri electrice și locomotive noi de aproape 4 miliarde de lei. Cine este vânzătorul
După cum transmite ARF, această finanțare vizează îmbunătățirea eficienței energetice în conformitate cu Planul Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice (PNIESC). Astfel, între 2024 și 2027 urmează înlocuirea a 9 trenuri interregionale și 23 de locomotive electrice vechi cu unele noi. Autoritățile mai transmit că documentele necesare pentru acest proiect au fost pregătite de experții Direcției Generale Programe Europene Transport din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI), cu sprijinul experților BEI. Agenția de implementare a proiectului este ARF, din partea guvernului României.
Trebuie precizat că Fondul de Modernizare este unul din instrumentele de la nivelul UE necesar pentru atingerea obiectivelor stabilite prin Pactul ecologic European. Rolul acestuia este de sprijini tranziția către o economie verde fără a crește costurile sociale.
Fondul de este considerată o variantă de rezervă pentru transferul finanțării POIM pentru cele 37 de trenuri InterRegio de la Alstom. Deși primul tren a fost livrat în decembrie 2023, rama nu a fost pusă în circulație fiind în teste și în următoarele luni.