Companiile aeriene se confruntă cu o criză de vară, în condițiile în care se așteaptă ca cererea de călătorii să depășească nivelurile anterioare pandemiei, în vreme ce livrările de avioane scad brusc din cauza problemelor de producție de la Boeing și Airbus, conform Adevărul.ro.
Transportatorii aerieni scot din buzunare miliarde de dolari pe reparații pentru a continua să zboare cu avioane mai vechi, mai puțin eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil, și plătesc o primă pentru a obține avioane de la locatori.
Pe de altă parte, unii transportatori sunt încă forțați să își reducă programele pentru a face față lipsei de aeronave disponibile. În același timp, numărul de călători la nivel global va atinge niveluri istorice, 4,7 miliarde de persoane urmând să călătorească în 2024, față de 4,5 miliarde în 2019, transmite Reuters.
„Ne putem aștepta la o performanță puternică din partea companiilor aeriene pe tot parcursul verii, cu unele tarife aeriene deosebit de ridicate”, a declarat John Grant, analist senior la firma de date de călătorie OAG, arată Adevărul.
În decembrie 2023, Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA) prevăzuse o creștere anuală de 9% a capacității globale a companiilor aeriene în acest an. Această estimare pare optimistă în urma crizei de siguranță de la Boeing.
Transportatorii de pasageri vor primi anul acesta cu 19% mai puține aeronave decât se preconiza, din cauza problemelor de producție de la Boeing și Airbus, a declarat Martha Neubauer, asociat senior la AeroDynamic Advisory.
Transportatorii americani vor primi cu 32% mai puține avioane decât era planificat în urmă cu un an, deoarece mai multe companii aeriene depind de avioanele 737 MAX de la Boeing, a spus Neubauer. Producția Boeing a fost redusă după ce în ianuarie a avut loc o explozie de panouri în aer.
Ai mai putea citi și: Reguli noi pe plajele din Grecia. Ce trebuie să știe românii care merg în 2024 pe litoralul elen
Boeing se resimte din cauza unei crize majore ce a izbucnit după explozia din 5 ianuarie a companiei Alaska Airlines. Autoritățile de reglementare au impus un plafon pentru producția de 737 MAX, dar compania nu atinge nici măcar acest nivel.
Până la 650 de avioane Airbus A320neo ar putea fi oprite la sol în prima jumătate a anului 2024 pentru inspecții în vederea remedierii unui defect la motoarele Pratt & Whitney ale RTX Corp, a declarat RTX anul trecut.
În Europa, compania aeriană low-cost Ryanair a redus unele rute. În Statele Unite, United și Southwest au redus zborurile și au ajustat planurile de angajare și de personal.
Analiștii se așteaptă ca, în al doilea trimestru, capacitatea majorității transportatorilor americani să crească într-un ritm mai lent decât acum un an. Companiile aeriene își vor actualiza planurile de creștere și vor explica modul în care vor compensa constrângerile de capacitate atunci când vor raporta rezultatele trimestriale, începând de miercuri cu Delta Air Lines.
Din cauza lipsei de avioane noi, piața de leasing de aeronave este în plină expansiune. Datele Cirium Ascend Consultancy demonstrează că ratele de leasing pentru noile aeronave Airbus A320-200neo și Boeing 737-8 MAX au ajuns la 400.000 de dolari pe lună, cel mai ridicat nivel de la jumătatea anului 2008.
„Companiile aeriene cheltuiesc cu 30% mai mult pentru închirierea de aeronave decât înainte de pandemie”, a declarat John Heimlich, economist șef la Airlines for America (A4A), care reprezintă principalii transportatori americani.
În plus, acestea păstrează avioane care și-au depășit durata de viață economică utilă și care necesită o întreținere intensă care acum durează câteva luni, a spus Heimlich. Costurile de reparații la United, Delta și American au crescut cu 40% anul trecut față de 2019.
Creșterea costurilor de leasing, de reparații și de forță de muncă va tăia din profit, în ciuda cererii ridicate, potrivit declarațiilor lui Heimlich. Companiile aeriene americane de pasageri au înregistrat anul trecut o marjă înainte de taxe de 4,5%, cea mai mare parte a contribuției provenind de la Delta și United.
Mai puțini americani plănuiesc să călătorească cu avionul în această vară, comparativ cu anul trecut, din cauza inflației ridicate, se arată într-un sondaj realizat de site-ul de turism The Vacationer. Tarifele companiilor aeriene au scăzut de la an la an, dar au crescut de la o lună la alta.
Vezi mai multe știri: Gara de Nord va arăta ca în filmele SF! Anunțul uriaș făcut de CFR SA