RetuRo și HoReCa sunt în război. Proprietarii de restaurante refuză să-şi achiziționeze propriile aparate de colectare, așa cum fac retailerii, în ciuda faptului că marile restaurante precum Hanul lui Manuc „produc“ ambalaje cât un hipermarket, relatează Ziarul Financiar.
Cei din industria HoReCa au lansat mai multe atacuri în ultima vreme cu privire la funcţionarea Sistemului Garanţie-Returnare (SGR), despre care spun că le aduce o corvoadă în plus în activitatea zilnică. Un număr mare de operatori de restaurante şi cafenele susțin că lucrurile se mişcă prea greu în relaţia cu RetuRO, administratorul SGR, iar unii dintre ei au propus ideea suspendării programului.
Restaurantele devin în acest fel un obstacol în calea recuperării ambalajelor, în cazul în care HoReCa spune că este copleşită de această nouă sarcină. Operatorii HoReCa ar putea prelua responsabilitatea colectării, implementând sisteme automate de colectare a ambalajelor, aceasta fiind una dintre soluțiile posibile.
„Ne dorim o rearanjare a sistemului de colectare. În HoReCa, aceasta se face doar manual, nu ştiu ca vreun operator să fi cumpărat aparat pentru colectarea ambalajelor. Nu ar fi fezabil aşa ceva – să arunci sticle şi să se spargă în aparatul instalat în restaurant, în timp ce clienţii stau la masă şi beau cafea.
Noi ne dorim să sprijinim procesul, dar responsabilitatea reciclării trebuie să fie la producători, nu la noi. Sunt gata să ajut, dar fără să pierd bani“, a declarat Daniel Mischie, CEO-ul grupului de restaurante City Grill şi preşedintele Organizaţiei Patronale a Hotelurilor şi Restaurantelor din România (HORA).
Ai mai putea fi interesat și de: Ciocolata, produsul care se scumpește în perioada sărbătorilor de Paște. Ce dulciuri se vând cel mai bine
De asemenea, el mai spune că restaurantele nu-şi pot organiza centre comune de colectare în zonele cu aglomerare mare de localuri, aşa cum procedează marile magazine, căci transportarea sacilor cu ambalaje ar fi dificilă, ţinând cont că acestea trebuie predate intacte.
Pe de altă parte, în cazul în care mai mulți jucători din industria HoReCa declară că au politici de sustenabilitate, preluarea responsabilităţii colectării ambalajelor ar putea fi o măsură în ton cu aceste principii, pornind de la faptul că orice afacere este responsabilă de deşeurile pe care le produc.
Până în momentul de față, cei din industria restaurantelor şi a cafenelelor susțin că situația decurge într-un ritm prea greu cu SGR, iar colectarea ambalajelor devine o adevărată corvoadă.
„Desigur că infrastructura nu este pusă la punct, aşa este peste tot, după ce te loveşti de probleme găseşti soluţii. Noi colectăm sticlele clienţilor care consumă în locaţie şi după trebuie să cerem ridicarea lor, iar aici se complică situaţia. Fiind multe cereri, timpul este mare şi volumul de sticle depăşeşte capacitatea noastră de stocare. Sperăm să se rezolve“, a spus Mari, proprietara unui local din Popeşti-Leordeni.
Încă o nemulţumire a reprezentanţilor HoReCa constă în faptul că sacii pe care a trebuit să-i comande în cadrul SGR au preţuri mult mai mari decât media pieţei.
Spre exemplu, un set de 30 de saci pentru colectarea ambalajelor din plastic şi metal înregistra săptămâna trecută un preț de 63,3 lei, iar un set pentru ambalajele din sticlă costa 87 de lei, potrivit datelor de pe site-ul RetuRO. La aceştia, se adaugă sigiliile pentru legarea sacilor, 3 lei pentru fiecare sac. Daniel Mischie susținea însă că, în urma declaraţiilor legate de acest subiect, preţul sacilor a scăzut cu 30%.
Vezi și: România este campioană la risipă alimentară. În cât timp se aruncă 6.000 de tone de alimente