Chestiunea plăților cu cardul în magazine a generat un val de controverse în rândul românilor, în special din cauza modificărilor legislative recente în ceea ce privește bonurile fiscale. Administrația Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a venit cu clarificări importante referitoare la modul în care trebuie gestionate bonurile fiscale în contextul achizițiilor realizate prin plăți cu cardul. Astfel, începând cu 2025, noile reglementări stabilesc că operatorii economici nu mai sunt obligați să emită bonuri fiscale pentru tranzacțiile efectuate cu cardul bancar, cu excepția unor cazuri speciale în care consumatorii solicită acest document, potrivit bugetul.ro.
Te-ar mai putea interesa și: Schimbări importante anunţate de ANAF pentru 2025. Ce se întâmplă cu Declaraţia Unică (Formularul 212)
foto: ANAF
Legislația privind bonurile fiscale a fost modificată în decembrie 2024, iar aceste noi prevederi au fost publicate în Monitorul Oficial. Modificările au intrat în vigoare pe 26 decembrie 2024, prin Legea nr. 317/2024, care adaugă modificări și completări la Ordonanța de Urgență nr. 28/1999 și la articolul 319 din Codul Fiscal. Conform noii reglementări, bonurile fiscale nu mai trebuie să fie tipărite sau înmânate pentru plățile efectuate cu cardul bancar, decât dacă clientul solicită explicit acest lucru.
ANAF a explicat că, în cazul în care operatorii economici folosesc aparate de marcat electronice fiscale, nu mai sunt obligați să tipărească și să ofere bonuri fiscale celor care plătesc cu cardul. Totuși, aceștia pot tipări bonul fiscal dacă clientul cere acest lucru. De asemenea, ANAF a a mai spus că lipsa bonului fiscal tipărit nu afectează drepturile consumatorilor garantate de Ordonanța Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, extrasul de cont bancar având valoare de dovadă a achiziției, în locul bonului fiscal.
„Lipsa bonului fiscal tipărit nu afectează drepturile consumatorilor prevăzute de Ordonanța Guvernului nr. 21/ 1992 privind protecția consumatorilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, extrasul de cont bancar ținând locul bonului fiscal drept mijloc de probă al achiziției”, menționează ANAF.
Conform noilor modificări, lipsa bonului fiscal tipărit nu afectează drepturile consumatorilor, prevăzute de Ordonanța Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, extrasul de cont bancar ținând locul bonului fiscal drept mijloc de probă al achiziției.
Legea prevede că persoana impozabilă trebuie să emită o factură către fiecare beneficiar pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii efectuate. Exceptând cazul în care beneficiarul solicită factura, din 2025, persoana impozabilă este scutită de obligația emiterii facturii în mai multe situații.
La livrările de bunuri prin magazinele de comerț cu amănuntul și prestările de servicii către populație, este obligatorie în continuarea emiterea de bonuri fiscale. Însă, factura e opțională pentru livrările de bunuri și prestările de servicii către populație efectuate prin echipamente nesupravegheate de tipul automatelor comerciale ce funcționează exclusiv pe bază de plăți cu cardul.
Eliminarea obligației de a da bon fiscal atunci când clienții plătesc cu cardul ar putea aduce „beneficii semnificative atât pentru comercianți, cât și pentru consumatori, facilitând o experiență de cumpărare mai fluidă și mai modernă”, conform unei analize.
Te-ar mai putea interesa și: Au apărut noile formulare de înregistrare fiscală publicate de ANAF. Care români trebuie să le completeze