Consiliul Concurenței face verificări pe piața serviciilor stomatologice. „Legea concurenței interzice orice înțelegeri între companii, decizii ale asociațiilor și practici concertate, care împiedică, restrâng ori denaturează concurența pe piața românească prin stabilirea prețurilor sau orice alte condiții de tranzacționare”, explică instituția.
Autoritatea de concurență a declanșat, la finele lui ianuarie, o investigație privind posibila încălcare a legislației din domeniul concurenței de către Colegiul Medicilor Stomatologi din România. Deja au fost făcute inspecții inopinate la sediul Colegiului Medicilor Stomatologi din România și la sediul Colegiului Medicilor Stomatologi Iași. Inspecțiile sunt autorizate de Curtea de Apel București.
„Autoritatea de concurență deține indicii conform cărora Colegiul Medicilor Stomatologi ar fi stabilit onorarii minime pentru serviciile prestate de membrii săi. De asemenea, Consiliul Concurenței are suspiciuni că prin intermediul Colegiului s-ar fi introdus unele restricții privind recrutarea personalului de la un cabinet stomatologic la altul, cu scopul de a-și împărți piața forței de muncă specializată în domeniul stomatologic și de a impune un nivel minim al drepturilor salariale.
Această practică, denumită ‘no-poach’, prin care nu se contactează, nu se recrutează și nu se angajează persoane care lucrează și/sau au lucrat la vreunul dintre cabinetele stomatologice concurente, elimină concurența reală de pe piață pentru atragerea angajaților, scăzând mobilitatea forței de muncă, chiar ținând-o captivă. Practic, aceste acorduri au drept consecință menținerea salariilor pentru respectivele specializări la un nivel artificial, inferior celui real”, a mai transmis Consiliul Concurenţei.
Colegiul Medicilor Stomatologi din România (CMSR) colaborează în mod deschis și transparent cu Consiliul Concurenței pentru clarificarea procedurilor privind aplicarea legislației în domeniul concurenței, în urma verificărilor inițiate recent.
Prevederile actuale ale Codului Deontologic al medicului stomatolog din România, la care fac referire verificările Consiliului Concurenței, au fost adoptate în anul 2021 și au intrat în vigoare la data de 1 ianuarie 2022.
Este important de menționat că noua conducere a CMSR, care și-a început mandatul la finalul anului 2023, a inițiat deja un amplu proces de revizuire și actualizare a Codului Deontologic, astfel încât acesta să fie armonizat cu realitățile din domeniul stomatologic și să reflecte clar prevederile legislative privind publicitatea în stomatologie.
Astfel, după ce s-a aflat în transparență decizională și a fost dezbătut public, noul Cod Deontologic al medicului stomatolog va fi supus la vot, zilele următoare, în cele mai înalte foruri reprezentative ale CMSR – Consiliul Național al CMSR (20 martie) și Adunarea Generală a CMSR (21 martie).
Această inițiativă are drept obiectiv modernizarea cadrului de exercitare a profesiei de medic stomatolog și asigurarea unei abordări unitare și coerente privind comunicarea și promovarea serviciilor stomatologice. În acest sens, CMSR se află în contact permanent cu reprezentanții Colegiului Medicilor din România (CMR) pentru stabilirea unor principii comune, menite să protejeze demnitatea profesiei și să consolideze încrederea publicului în serviciile medicale.
Totodată, CMSR derulează aceste demersuri printr-un dialog constructiv și constant cu Consiliul Concurenței, pentru ca reglementările din domeniul stomatologic să fie conforme legislației în vigoare privind concurența. Scopul nostru este să protejăm atât profesia medicală, cât și interesele și drepturile pacienților, beneficiari ai serviciilor stomatologice.
În concluzie, CMSR își reafirmă angajamentul pentru crearea unui cadru clar și corect de desfășurare a activităților de publicitate în domeniul stomatologic, care să respecte atât normele deontologice, cât și legislația în vigoare.
Suntem angajați în găsirea celor mai bune soluții pentru a proteja atât profesia de medic stomatolog, cât și pacienții noștri. Mai mult decât atât, colaborarea cu Consiliul Concurenței și cu Colegiul Medicilor din România este esențială pentru a asigura un cadru corect și echilibrat în promovarea serviciilor stomatologice, care să ofere pacienților informații complete și oneste.