Prețul petrolului a scăzut miercuri cu peste 1% la 82,28 dolari pe baril. Potrivit datelor guvernului american, această scădere a fost determinată de cererea slabă de pe piață, care a amplificat temerile că majorările mai agresive ale ratelor dobânzilor din SUA ar exercita presiuni asupra creşterii economice, transmite Reuters.
Astfel, contractele futures pentru ţiţeiul Brent au scăzut miercuri cu 1,07 cenţi, sau cu 1,3%, la 82,28 dolari pe baril. Contractele futures pentru ţiţeiul american West Texas Intermediate (WTI) au scăzut cu 1,19 dolari, sau cu 1,5%, până la 76,37 dolari pe baril.
Potrivit unui raport al Administraţiei pentru Informaţii în Energie din SUA, stocurile de benzină au scăzut cu 1,1 milioane de barili, sub estimarea de 1,8 milioane dintr-un sondaj Reuters.
De asemenea, stocurile de produse distilate au crescut cu 138.000 de barili, în comparaţie cu aşteptările pentru o retragere de 1 milion de barili.
Mai mult, stocurile de ţiţei au crescut cu 1,7 milioane de barili, în comparaţie cu estimările pentru o acumulare de 395.000.
Pentru prima dată după o creştere de 10 săptămâni, Datele Institutului American de Petrol (API) au arătat marţi o scădere a stocurilor de ţiţei.
Pe măsură ce sancţiunile occidentale împotriva Rusiei s-au intensificat din cauza invaziei sale în Ucraina, mai multe nave s-au alăturat unei flote misterioase, gata să faciliteze exporturile de petrol rusesc, relatează CNN.
Persoanele din industrie estimează dimensiunea acestei flote „din umbră” la aproximativ 600 de nave care transportă petrol rusesc, adică aproximativ 10% din numărul global de petroliere mari. Iar cifrele continuă să crească.
Cine deţine şi operează multe dintre aceste nave rămâne o enigmă. Pe măsură ce tranzacţionarea petrolului rusesc a devenit mai complexă în ultimul an, mulţi transportatori occidentali şi-au retras serviciile. Au intrat în joc jucători noi şi obscuri, în unele cazuri fiind implicate companii fantomă din Dubai sau Hong Kong. Unii au cumpărat nave de la europeni, în timp ce alţii au exploatat nave vechi, care altfel ar fi putut ajunge la fier vechi.
Flota ascunsă a crescut în importanţă pe măsură ce Moscova încearcă să evite să lucreze cu transportatorii occidentali şi pe măsură ce clienţii din China şi India îi suplinesc pe cei din Europa, cărora li s-a interzis acum să cumpere petrol rusesc pe mare şi produse rafinate precum motorina. Livrarea către cumpărători mai îndepărtaţi necesită ambarcaţiuni suplimentare – şi armatori dispuşi să facă faţă unei complexităţi şi unor riscuri juridice suplimentare, în special după ce ţările din Grupul celor Şapte au impus plafoane de preţ pentru petrolul rusesc.
Pentru a îndeplini aceste comenzi este nevoie de ambarcaţiuni care să poată face această călătorie. Flota naţională a Rusiei nu are suficiente nave. Aici intervine „flota din umbră”.
Matthew Wright, analist senior de transport de marfă la Kpler, clasifică navele care transportă ţiţei rusesc în două categorii: „nave gri” şi „nave întunecate”.
Navele gri au fost vândute de la invazie – în principal de către proprietari din Europa către firme din Orientul Mijlociu şi Asia care nu au fost active anterior pe piaţa petrolieră. Navele întunecate, pe de altă parte, sunt veterani ai campaniilor desfăşurate de Iran şi Venezuela pentru a evita sancţiunile occidentale care au trecut recent la transportul ţiţeiului rusesc.
„De multe ori există dovezi că acestea şi-au mascat activităţile prin dezactivarea transponderului AIS”, a spus Wright despre navele „întunecate”, referindu-se la tehnologia care ajută la identificarea şi localizarea navelor, potrivit CNN.
În timp ce ţările occidentale au interzis majoritatea importurilor de petrol rusesc, nu există nicio regulă care să împiedice navele occidentale să livreze către cumpărători precum China şi India sau să furnizeze servicii precum asigurarea – atât timp cât sunt respectate plafoanele de preţ ale G7. Navele cu proprietari europeni au reprezentat 36% din comerţul cu ţiţei rusesc în ianuarie, potrivit Kpler.