Un atac cibernetic al unor hackeri, asupra unei mari bănci din România, a golit în doar câteva minute conturile mai multor clienți. Păgubiții nu știu în momentul de față dacă pot sau nu să mai recupereze banii pierduți. Printre victimele atacului cibernetic se numără și un bărbat care a pierdut nu mai puțin de 16.000 de lei după ce a fost păcălit de hackeri. În doar câteva secunde, bărbatul și-a pierdut economiile de-o viață.
Alte aricole: Raiffeisen Bank este forțat să plece din Rusia! Se fac presiuni asupra grupului bancar austriac
„Am primit un mail că am poprire pe cont. Am deschis mailul. Nu am făcut bine, dar asta e. S-a făcut roșu la semafor, am sunat la *200 că așa îmi scria în cont. Am vorbit cu domnişoara de la call center, mi-a zis că nu am nimic blocat, nu am nimic poprit. Tot eram la semafor cu mașina oprită zic hai să intru și pe cont. Am deschis contul de pe telefon și am constatat că nu mai am niciun ban în cont”, a povestit bărbatul.
„Persoana păgubită este din Bucureşti. Banii nu au dispărut din sistem, potrivit sursei citate, ci au fost mutaţi în contul unui alt client, din Oradea. Însă, stupoare, şi acesta a rămas fără bani. „Au fost tranferați împreună cu banii pe care eu îi aveam înainte în cont. O tranşă de 6.000 și una de 15.000 de lei”, spune victima.
Bărbatul din Oradea a povestit că și-a blocat conturile de la banca respectivă, însă acest lucru nu a avut niciun efect. După două zile, din conturile bărbatului au dispărut 15.000 de lei. Banii au fost transferați către contul unei femei din altă localitate, pentru ca ulterior să fie mutați într-o altă bană. Păgubiții au făcut în cele din urmă reclamații la Poliție.
„Există posibilitatea ca utilizatorul să fi accesat un site clonă. Ar mai putea exista o posibilitate să fi instalat în propriul dispozitiv un malware, un virus cum e cunoscut. Virus care are această capacitate de a accesa contul bancar al utilizatorului”., a explicat Expert cyber în cadrul Poliției, Sorin Stănică.
Separat de un atac cibernetic, nu este exclusă varianta în care la mijloc să fi fost vorba despre o fraudă, plănuită chiar din interiorul băncii. Așadar, ca în orice anchetă de acest fel, oamenii legii verifică toate pistele. Însă, punctul de vedere al băncii este categoric: exclus să fie o fraudă bancară!
„Odată cu extinderea plăţilor online, apar şi metode tot mai sofisticate ale atacatorilor prin care abordează clienţii băncilor sau ale altor instituţii în vederea obţinerii informaţiilor personale și accesul la conturi/ aplicații. Băncile, la rândul lor, își intensifică eforturile pentru protecția și informarea clienților lor. Astfel, banca noastră desfășoară cu regularitate campanii de informare și conștientizare prin mai multe canale – newsletter (email, SMS), website-ul băncii”.
„Nu poți să pierzi practic accesul la cont fără să oferi datele. Există posibilitatea să te infectezi cu malware și prin accesarea unui link și ulterior descărcarea malware-ului pe dispozituvul respectiv, dar și prin accesarea unui atașament”, afirmă Mihai Rotariu, reprezentant DNSC.
Specialiștii au explicat că hackerii găsesc constant metode noi de fraudare, care sunt din ce în ce mai convingătoare. În ultimele luni, s-au înmulțit atacurile cibernetice în care sunt folosite sigla şi însemnele mai multor instituţii de stat, printre care Poşta Română, Poliţia Română sau ANAF.
Citește și: Vești bune pentru români! A crescut salariul minim pe economie cu 17,6% față de anul precedent