Conform unei analize efectuate de Business Magazin, costurile diferă în funcţie de zona în care se află autostrada, de relief, de terasamentele diferite date de soluri diferite, de existenţa sau nu a tunelurilor, a pasajelor. La toate acestea se adaugă şi fluctuaţiile de preţ la materia primă şi la transport.
Fără o estimare însă, chiar şi grosieră, un român nu îşi va putea da niciodată seama dacă investiţiile direcţionate de stat către infrastructură reflectă cheltuielile reale şi sunt conforme cu nevoile, scrie sursa citatăî.
Cristian Erbaşu, proprietarul companiei Construcţii Erbaşu, a oferit o serie de informații cu privire la costurile necesare construcției unei autostrăzi.
„De exemplu, între Buzău şi Focşani, aproximativ 100 de kilometri se vor realiza cu 1 miliard de euro, ceea ce înseamnă 10 milioane de euro pe kilometru. Între Piteşti şi Sibiu însă, costul este de trei ori mai mare pe kilometru”, a spus constructorul român
În linii mari, spun unii constructori, făcând o estimare, preţul poate varia foarte mult, de la 5 la aproape 30 de milioane de euro pentru un singur kilometru.
„Un kilometru de autostradă în România costă aproximativ 4,5-5 milioane de euro în zona de câmpie, 7-8 milioane de euro în zona de deal, 25-28 de milioane de euro în zona montană. Valoarea unei lucrări este compusă din următoarele: materialele de construcţii (între 50 şi 55%), manopera (5-15%), utilaje şi transport (15-25%), costuri indirecte (5-15%), profit (2-5%)”, spune Marius Marta, directorul executiv al companiei de construcţii Drum Asfalt din judeţul Bihor.
La rândul lor, reprezentanţii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) spun că estimarea costurilor pentru construirea unei autostrăzi se realizează pentru fiecare obiectiv de investiţii individual, aşa că nu pot fi prezentate cifre exacte.
Printre variabilele din teren, CNAIR menţionează relieful, terenul, terasamentele rutiere, structura rutieră, lucrările hidrotehnice şi multe altele.
„De asemenea, precizăm că analiza costului este dependentă de contextul economic existent în perioada implementării proiectului de construcţie a autostrăzii, respectiv preţul materialelor de construcţii, preţul manoperei, costurile de expropriere etc., ceea ce influenţează nivelul de relevanţă în ceea ce priveşte transmiterea acestor informaţii“, au spus reprezentanţii companiei de stat la solicitarea ZF.
Prin urmare, conform unei estimări realizate de compania Drum Asfalt, costurile pentru un kilometru de autostradă sunt următoarele:
În zona de câmpie: 4,5 – 5 mil. euro
În zona de deal: 7 – 8 mil. euro
În zona montană: 25 – 28 mil. euro
Primul metru de autostradă din Moldova a fost construit în mod simbolic de antreprenorul Ştefan Mandachi, un gest prin care a dorit să atragă atenţia asupra nevoii de infrastructură din acea zonă a ţării. La acel moment, el spunea că, pentru a construi acel metru de autostradă, costurile au ajuns la 4.500 de euro.
Prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, România şi-a asumat că va realiza peste 400 de kilometri de autostradă în următorii cinci ani. Totuşi, până acum, în perioada 2015-2019, aşadar tot în decurs de cinci ani, au fost daţi în folosinţă mai puţin de 210 kilometri de drum rapid în România, aşa că scepticismul cu privire la cei aproape 450 de kilometri promişi până în 2026 este justificat. Între 2010 şi 2020, ritmul mediu de construcţie de autostrăzi a fost de 31 de kilometri pe an.