Criză de angajaţi pe litoral. Cu mai puțin de o lună înainte de deschiderea sezonului estival, patronii hotelurilor, ai restaurantelor, barurilor și cafenelelor de pe litoral nu au angajații necesari care să servească clienții. Mult mai interesați decât românii pentru a obține astfel de joburi sunt muncitorii din Sri Lanka și Nepal.
„În momentul acesta în extrasezon avem în jur de 60% străini și 40% români. În vară, pe partea de restaurante, ospătari și ajutori de ospătari vin elevi, studenți”, spune Lahme Bolat, manager hotel, pentru observatornews.ro.
”Unde sunt românii noștri? Mai vedeți tineri care să vină să muncească în turism? Nu, nu. Pentru că nu vor să aibă un program mai încărcat, vor libertate, vor salarii, dar fără răspundere. Am rezistat pentru că noi venim dintr-o altă generație, am fost obișnuiți cu responsabilitatea locului de muncă.”, spune un angajat.
Ca să-și păstreze angajații, mulți patroni îi țin pe muncitorii asiatici tot anul și îi plătesc chiar și iarna, când nu prea au activitate.
„Îi ținem permanent 12 luni pe cazare, masă și eventual îi mai folosim pentru ceva reparații prin hotel. Dacă ai un simplu hotel și ai 20, 30 de oameni din Asia, ca să-i ții fără să produci este drumul spre faliment. Dacă îi trimitem acasă, sistemul ca să îi aducem înapoi durează undeva la 6, 7 luni”, explică Nicolae Bucovala – președinte Asociația Patronală Mamaia Constanța.
Conform Federației Patronatelor din Turismul Românesc, în acest moment ar fi nevoie de 25.000 de angajați pe litoral.