Viața românilor s-a schimbat complet de când inflația și-a făcut de cap pe piața alimentară. Iar acest lucru se resimte cel mai mult în coșul mediu din comerțul alimentar, a informat zf.ro.
Așadar, în coșul alimentar al consumatorilor, în loc de șase-șapte alimente, cum era în 2020-2021, ajung acum doar cinci, din cauza inflației. Mai mult, românii au ajuns să nu mai cumpere nici calitate, nici cantitate, tocmai pentru că scumpirile pe bandă rulantă au dus la o scădere a volumelor de vânzări în comerțul alimentar local.
De asemenea, vânzările din comerțul alimentar, din rețele atât internaționale, cât și locale, au crescut cu 17,1%, în primul trimestru din 2023, însă avansul este susținut doar de inflație și de expansiuni.
Există totuși o scădere de 3,5% în volume, potrivit datelor analizate de către o companie de cercetare de piață RetailZoom.
„Această tendinţă de prudenţă la cumpărături, de reducere a consumului în volum (cel mai bun indicator pentru apetitul românilor – n.red.), ne aşteptăm să continue şi în restul anului, dar şi în anii ce vor urma”, spun analiștii de la RetailZoom.
Totuși, evoluția nu este liniară în tot comerțul, existând diferențe semnificative de la un format la altul. Spre exemplu, în timp ce la nivelul comerțului alimentar în ansamblul său există un declin în volum, formatele mici precum supermarketuri şi discount postează creșteri timide, de 1,4% în ceea ce privește numărul de bucăți vândute. Totodată, în magazinele de proximitate modernă avansul în volum e chiar mai mare, de 4,7%.
Cantitățile mici trebuie să ținem cont că se vând în anumite magazine moderne de proximitate, unde se vând de regulă cantități mai mici. Ce s-a observat de la o vreme este că românii au renunțat la a mai cumpăra baxuri sau cantități mai mari din hipermarketuri și se orientează către magazinele apropiate pentru a câștiga timp și pentru a evita cumpărăturile suplimentare. Totuși, aceste magazine mici vin cu un cost suplimentar, comparativ cu hipermarketurile mari.