Conform înțelegerii, oamenii au plătit în avans un sfert din prețul locuinței, pentru ca dezvoltatorul imobiliar să poată duce la bun sfârșit proiectul și să le ofere apartamentele în care își doreau să se mute. Cum un apartament cu două camere costa 60.000 de euro, iar unul cu trei camere era 72.000 de euro, fiecare cumpărător a plătit 15.000 de euro, în cazul în care dorea un apartament cu două camere sau 18.000 de euro, dacă își dorea trei camere, informează Adevărul.
Între timp, a apărut pandemia, și clienții au fost informați că termenul de finalizare al lucrărilor va fi prelungit.
Te-ar putea interesa și: Parlamentarii discută despre cum să mai crească impozitele pe proprietate. Cât ar putea ajunge un impozit pentru un apartament
Însă, în această primăvară, deși proiectul a ajuns la etapa finisajelor interioare, clienții au avut parte de o surpriză din partea dezvoltatorului imobiliar, care a început să îi notifice pe rând că va rezilia antecontractele.
Această mișcare putea fi pusă în aplicare deoarece, în cadrul contractelor pe care le-au semnat, exista o clauza de reziliere.
„În cazul în care promitentul-vânzător întârzie predarea cu mai mult de 120 de zile lucrătoare de la data predării convenită, prezentul contract se desfiinţează de drept”, scria în contracte.
„Este ireal ce se întâmplă, nu ne aşteptam la aşa ceva. După ce am aşteptat trei ani de zile, aproape, să ni se predea imobilele. Este o rea-credinţă din partea dezvoltatorului, pe care îl bănuim că vrea să ne vândă apartamentele cu preţurile care sunt astăzi. Ei nu îşi respectă termenele de predare a apartamentelor, practic, şi tot ei invocă anumite lucruri, ca să ne anuleze nouă antecontractele?”, a spus unul dintre clienți pentru Antena 1.
În apărarea lor, cumpărătorii de bună credință apelează la prevederile Codului Civil, care prevede că pactul comisoriu poate fi invocat numai de creditorul obligaţiei, iar nu şi de către cel culpabil de neexecutare. Prin urmare, cel care a plătit avansul și nu a primit nimic poate rezilia înțelegerea, însă, cel care nu a respectat-o nu are acest drept.
Brașovenii au apelat și la varianta negocierii cu dezvoltatorul pentru a găsi o soluție prin care să poată intra în posesia apartamentelor pentru care plătiseră avansul. Acestora, însă, li s-ar fi spus că au două opțiuni: fie plătesc noile prețuri, fie renunță la contract.
Noile prețuri sunt, însă, cu peste 60% mai mari decât cele inițiale. Mai exact, în cazul apartamentelor cu trei camere li se cere, în loc de 70.000 de euro, suma de 115.000 de euro.
Citește și: Un apartament de 2 camere a fost scos la vânzare pentru 6.000 de euro. Unde se află și ce suprafață are
Apelat de jurnaliști, dezvoltatorul a refuzat să facă vreun comentariu
Avocata Andreea Vaman a oferit o serie de sfaturi pentru cei aflați într-o astfel de situație:
„Din punct de vedere legal, cumpărătorii au la dispoziţie mai multe posibilităţi. Prima posibilitate ar fi negocierea cu vânzătorul constructor, în sensul inserării în antecontract a unei clauze contractuale în care să se prevadă expres că vânzătorul constructor îşi asumă riscul schimbării împrejurărilor care au stat la baza fundamentării preţului de vânzare al imobilului”, a spus avocata.
Autoritățile locale spun că nu este de competența lor să intervină între părți și îio sfătuiesc pe client să resolve disputa în fața instanței. Iar clienții dezvoltatorului imobiliar sunt hotărâți să le urmeze sfatul, și vor înainta proces în justiție pentru rezolvarea acestei probleme.