Vremea e încă frumoasă pentru perioada asta din an, iarna îi răsfaţă doar pe cei care se află la munte, și poate că nu te-ai grăbit deja să-ți montezi anvelopele de iarnă. Dar, după ce o faci, ar fi bine să știi și câteva trucuri legate de pornirea motorului în anotimpul rece. Ca să n-ai probleme.
În caz că nu știai mașina ta și motorul se comportă altfel la temperaturi sub zero grade. Uleiul, de exemplu, nu mai are aceeași vâscozitate, piesele „joacă” mai tare și, din acest motiv, gradul de uzură e mai mare. D-asta faci revizia de primăvară. Ca să vezi ce trebuie să schimbi după iarna care a trecut.
”Tocmai de aceea este indicat să lăsăm maşina la relanti câteva minute să se încălzească, micşorând astfel stresul asupra pieselor interne şi permiţând uleiului să-şi recâştige vâscozitatea pentru a lubrifia piesele.
Dacă punem maşina în mişcare cu motorul îngheţat, vom crea un stres suplimentar pe unele piese metalice care nu au lubrifiere şi, în timp, acestea se vor uza”, spune Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi pentru Adevărul.
În sezonul rece, experții recomandă o abordare mai atentă la procesul de pornire a mașinii. Chiar dacă instinctul poate fi să porniți motorul rapid pentru a-l încălzi, acest lucru nu este deloc recomandat.
Dimpotrivă, specialiștii sugerează că, în timpul iernii, pornirea ar trebui să fie mai lentă decât în sezonul cald. ”O altă recomandare de care conducătorii auto trebuie să ţină cont este să permită calculatorului maşinii să facă toate verificările înainte de a porni motorul. Asta înseamnă să pună contactul şi să aştepte stingerea tuturor martorilor de bord.
Făcând acest lucru, vor permite şi pompei de carburant să pună în mişcare benzină sau motorină către motor pentru că altfel pot avea surpriza neplăcută ca maşina să nu pornească din prima”, explică Florin Marin Bogdan.
Un alt aspect foarte important este bateria. Dacă merge ca nouă, atunci nu trebuie să-ți faci griji. Dacă, însă, dă semne de oboseală încă de toamna, ar fi bine să nu intri așa în iarnă. Cumpără una nouă și n-o să ai probleme. Bateriile sunt pe ducă iarna pentru că acidul, lichidul de electroliză din interior nu mai are aceeaşi eficienţă, în special când temperaturile scad sub zero grade.
Dacă ai motor diesel, trebuie să fii și mai atent.
În cazul motorului diesel, este important să țineți contactul pentru cel puțin 3-5 secunde înainte de a încerca să porniți mașina. Se recomandă menținerea contactului timp de cel puțin 5 secunde, dar există situații în care poate fi necesar mai mult timp.
Motorul este pregătit pentru pornire atunci când se sting martorii de bord, deoarece motorul diesel folosește compresia pentru a genera aprinderea combustibilului.
La motoarele pe benzină, se sugerează și aici o așteptare de câteva secunde după ce ați pus contactul, înainte de a încerca pornirea.
De obicei, acestea pot fi pornite după 2-3 secunde. Este important să luați în considerare și starea martorilor de bord, iar atunci când aceștia se sting, mașina poate fi pornită în condiții de siguranță.
Mecanicii recomandă șoferilor de mașini diesel să pună contactul de două ori în sezonul rece înainte de a încerca efectiv să pornească mașina. Prima dată, se menține contactul pentru 5-10 secunde, apoi se oprește fără a încerca pornirea motorului.
A doua oară, se menține contactul pentru încă 5-10 secunde, urmată de încercarea efectivă de pornire. Acest procedeu asigură o încălzire mai eficientă a camerei de ardere, contribuind la pornirea mai ușoară a motorului, potrivit Autodivers.ro
Pentru mașinile cu motor pe benzină, aceeași regulă se aplică, însă timpul de menținere a contactului poate fi redus la 6-10 secunde.
După pornirea mașinii, este recomandat să lăsați motorul să funcționeze la ralanti pentru câteva minute, pentru a permite uleiului să-și recapete vâscozitatea și să ungă corespunzător componentele metalice din interiorul motorului.