Procesul de căutare și cumpărare a unei mașini la mâna a doua ar trebui să fie o bucurie, dar escrocii pot ispiti cu ușurință șoferii în a comite greșeli costisitoare. Întrucât înșelătoriile de pe piața de mașini second hand sunt la ordinea zilei, experții din cadrul carVertical, o companie de date auto, împărtășesc sfaturi despre identificarea tiparelor comune de fraudă, sfaturi care vă pot ajuta să nu vă pierdeți banii.
Una dintre metodele preferate ale vânzătorilor de mașini care caută să comită înșelătorii este să posteze anunțuri în care mașinile par a fi adevărate chilipiruri. Ei îi conving apoi pe potențialii cumpărători că mașina este ținută într-o locație îndepărtată și cer ca banii să fie transferați înainte de a furniza vehiculul. Mai mult, adesea pretind că există și alți cumpărători interesați pentru a crea un sentiment de urgență. Odată ce banii sunt transferați, îi încasează, șterg anunțul și dispar fără urmă.
Escrocii creează siteuri false care arată ca și cum ar aparține unui dealer de mașini care are oferte foarte atractive. Adesea aceste siteuri arată foarte asemănător cu cele ale dealerilor consacrați și folosesc adrese web aproape identice. Odată ce clienții găsesc aceste oferte și îi contactează pe așa-numiții agenți de vânzări, li se cere să plătească în avans – evident, imediat ce-o fac practic au și pierdut banii. Cumpărătorii ar trebui să acorde întotdeauna o atenție deosebită oricărui site web prin intermediul căruia efectuează o plată, iar dacă o afacere pare prea bună pentru a fi adevărată, probabil că este.
Uneori vânzătorii evită să menționeze faptul că o bună parte din istoricul unei mașini s-a produs într-o țară străină. Chiar dacă mașina a fost importată în urmă cu 5 sau 8 ani, această informație este totuși valoroasă și poate fi un criteriu important în luarea unei decizii. Fiind relativ ușor și ieftin să imporți o mașină, multe mașini sunt cumpărate într-o țară și ajung să fie revândute în alta. În timpul acestor tranzacții transfrontaliere, kilometrajul poate fi dat înapoi, iar unele daune pot fi ascunse.
O practică foarte populară este aceea de a se lista la vânzare piese auto false pe Facebook Marketplace. Escrocheria implică pe cineva care face publicitate unui set de roți sau unui kit de caroserie pentru un model popular de mașină la un preț foarte bun pentru a crea iluzia unui chilipir. Când sunt contactați de cumpărători, escrocii le vor cere să le transfere banii pentru ca ulterior să dispară. Din păcate, Facebook Marketplace are un control al calității foarte slab și un suport pentru clienți inexistent, așa că cumpărătorii ar trebui să fie foarte prudenți și să trimită banii doar după ce au văzut în persoană bunurile pe care doresc să le cumpere.
Datul kilometrajului înapoi este o practică populară printre escrocii care doresc să crească în mod artificial valoarea mașinilor pe care le vând. Odometrele mașinilor mai vechi se pot modifica mecanic sau iar cele aparținând modelelor mai noi prin intermediul dispozitivelor de diagnosticare care se conectează la computerul de bord. Fraudând odometrul, escrocii fac să pară că o mașină a fost condusă pe mai puțini kilometrii decât în realitate – în felul acesta pun șoferii în pericolul de a cumpăra mașini cu probleme mecanice și care valorează mult mai puțin decât s-a plătit pe ele.
Este normal ca la fiecare câțiva ani vehiculele să sufere ceva daune. Cu toate acestea, uneori vânzătorii nu împărtășesc toate detaliile despre daunele din trecutul unei mașini, singura modalitate de a afla despre ele fiind prin intermediul unei verificări istorice. Cumpărătorii care își iau mașini la mâna a doua care au suferit daune grave în trecut ar putea ajunge să plătească sume enorme în viitor pe reparații. Ca să nu mai vorbim de faptul că aceste vehicule pot avea daune structurale care le compromit siguranța.
Vezi și: În spatele ușilor închise! Adevărul neștiut despre mașinile second-hand aduse din Germania
Unii vânzători falsifică rapoartele care prezintă istoricul vehiculelor pentru a demonstra cumpărătorilor că mașinile pe care le vând nu au defecte. Când rapoartele istorice sunt tipărite și nu sunt generate pe loc, unele evenimente critice pot fi șterse. Prin urmare, cumpărătorii ar trebui să genereze ei înșiși un raport istoric pentru a evita să fie înșelați.
În general, mașinile de închiriat pe termen scurt și cele care au fost folosite în regim de taxi ar trebui evitate deoarece sunt probabil mai uzate decât indică kilometrajul și pot deveni saci fără fund de tocat bani. Din păcate, vânzătorii ascund uneori astfel de detalii din trecutul mașinilor pe care le au la vânzare.
Vehiculele la mâna a doua care au fost folosite pentru car sharing pe termen scurt au la activ mult mai multe porniri la rece, ceea ce înseamnă că motorul și alte componente pot fi degradate și mai puțin fiabile decât ar trebui să fie. În același timp taxiurile au adesea un kilometraj ridicat și pot fi caracterizate printr-un interior foarte uzat – în special pe locurile din spate. Deoarece majoritatea taxiurilor circulă prin orașe, se recomandă cumpărătorilor să inspecteze aceste mașini acordând o atenție deosebită la starea sistemului de frânare și a componentelor suspensiei.
Aproape toate vehiculele furate ajung pe piața neagră sub formă de piese de schimb, dar uneori aceste mașini pot ajunge în anunțuri auto sau pe rețelele de socializare. Dacă cumpărați un vehicul furat veți pierde zile întregi, dacă nu chiar săptămâni, în încercarea de a vă obține banii înapoi. Verificarea istoricului îți va indica dacă o mașină a fost raportată ca furată în trecut.
Escrocii pot pretinde că nu acceptă transferuri bancare și că preferă plăți prin servicii precum Western Union. Acesta este un mare semnal de alarmă deoarece escrocii pot crea ID-uri false și pot colecta banii fără a mai putea fi identificați ulterior și fără a vă arăta niciodată mașina adevărată.