Inteligența artificială este subiectul fierbinte al zilelor noastre, fiecare dintre noi argumentând pro sau contra despre avantajele și dezavantajele tehnologiilor moderne concepute să preia din sarcina de gândire și efortul fizic și decizional al oamenilor. În toate dezbaterile care se aprind pe acest subiect, există o întrebare care se naște continuu pe buzele celor mai mulți dintre noi: „Oare putem crea ceva atât de performant care să înlocuiască complet efortul uman?”.
Logistica este un domeniu cheie în economia de piață globalizată din ziua de astăzi, bazată pe mișcarea continuă a mărfurilor din și către toate colțurile lumii, începând cu simpla operațiune de a plasa o comandă într-un magazin online și până la mișcări de câteva tone de marfă în containere de transport pe aer, apă și uscat. În acest domeniu, tehnologia inovatoare și inteligența artificială au creat premisele pentru automatizare completă: o multitudine de roboți de transport și drone care așază marfa în depozite, o identifică pe raft și chiar transportă mii de colete până la beneficiari aflați la mii de kilometri depărtare.
Și totuși, putem înlocui complet resursa umană gestionând în mod robotizat erorile care apar în lanțurile logistice complet automatizate? Ce se întâmplă când un colet de marfă s-a desfăcut și trebuie paletizat, când s-a răsturnat accidental un palet de marfă sau când un client nemulțumit deschide un tichet cerând rezolvarea unei probleme? Am văzut cu toții ce înseamnă să încerci să contactezi suportul pentru clienți într-o situație limită și să îți răspundă impersonal un robot care te întreabă, eventual, dacă ai parcurs documentația sau răspunsurile la întrebările frecvente, creând astfel mai multă panică și nesiguranță. În astfel de condiții, interacțiunea umană și empatia intrinsecă aferentă comunicării între oameni rezolvă mai bine problemele inerente lanțului logistic pentru că clientul vrea să înțeleagă și să fie convins că marfa sa și operațiunile sale de import / export sunt în deplină siguranță.
Un business în domeniul logistic implică și o componentă de neprevăzut care cu greu poate fi controlată (întârzieri în livrare datorită condițiilor meteo, schimbări în reglementările vamale, conflicte militare, război, pandemii), de aceea este nevoie de multă pasiune și experiență pentru a duce la bun sfârșit operații logistice complexe. Satisfacția umană a lucrului bine făcut – mai ales în situații limită – depășește cu mult prerogativele inteligenței artificiale, iar acest lucru este vizibil când constați că marfa este frumos aranjată manual de oameni în containere și livrată la timp chiar și atunci când automatizarea devine imposibilă datorită penelor de curent și căderilor de internet, căci robotizarea și inteligența artificială sunt dependente de existența unei surse de energie, pe când resursa umană nu. În această ordine de idei, dacă gândim in extenso, nu putem să renunțăm la o altă idee care se conturează: cum ar afecta o criză energetică dezvoltarea inteligenței artificiale?
Cu siguranță că inteligența artificială și robotizarea aduc beneficii majore în domeniul logistic pentru că preiau parte din efortul uman de muncă, însă cât de automatizat trebuie să fie întreg procesul în companiile de logistică? Mai găsesc clienții satisfacție în colaborarea cu o companie care nu alocă resurse umane în procesul de comunicare cu partenerii comerciali?
Container Filler este compania românească din domeniul logistic care activează în portul Constanța încă din 2013. Compania este orientată pe dezvoltarea relațiilor pe termen lung cu clienții săi, de aceea îmbină eficiența tehnologică cu suportul uman oferit pe toată durata desfășurării operațiunilor de logistică solicitate, pentru că oricât de inovatoare ar fi tehnologiile, acestea sunt folosite în mod optim, iar capitalul uman este cel mai de preț. Pe lângă serviciile de logistică în portul Constanța efectuate la cele mai ridicate standarde, compania este deschisă dialogului transparent cu clienții săi, pentru că satisfacția acestora este una dintre misiunile acestei companii.
Așezat aproximativ la mijlocul țărmului de vest al Mării Negre, orașul Constanța sau vechiul Tomis – unde și Container Filler își desfășoară activitatea – și-a afirmat menirea de port maritim în această parte a Europei, indiferent de vicisitudinile istorice care au survenit. Suntem convinși că această provincie străveche a lui Burebista și Mircea cel Bătrân se va alinia cu succes noilor tendințe de automatizare în domeniul logistic pentru a menține statutul de poartă la Marea Neagră, iar Container Filler va îmbina în misiunea sa pragmatismul descendenților din vechii tomitani cu ritmul european al vremurilor contemporane.