Cum văd retailerii inflația și anul 2023. Criza energetică, cauzată de invazia Rusiei în Ucraina, a generat scumpiri pe întreg lanțul, Inflația puternică cu care ce confruntă întreg globul a sărăcit populațiile lumii. În România, unde exista un context deja nefavorabil acest lucru a avut un impact cu atât mai puternic. De la facturile la energie, până la prețul pâinii sau al zahărului, românii au ajuns în pragul disperării.
Anul 2023 nu se anunță mai „prietenos”, deoarece inflația se menține încă la un nivel ridicat, iar războiul de la graniță nu pare să se apropie de final. De la oamenii de rând, până la marii retaileri, toată lumea a simțit efectele acestei crize cu care omenirea se confruntă în această etapă.
Jurnaliștii de la Economedia au întrebat mai mulți retaileri din România despre cum cred că va evolua situația la noi în țară, cum se va modifica rata inflației și, în special, despre care sunt demersurile pe care aceștia le fac pentru a combate scumpirile excesive.
Majoritatea retailerilor văd anul 2023 în continuare cu creșteri de prețuri la materiile prime, energie și logistică care vor duce ulterior la modificări de preț pe raftul magazinelor.
Reprezentanții Carrefour au afirmat că miza lor este să echilibreze și să atenueze pe cât posibil efectele inflației pentru consumatorul final, iar acest lucru poate fi făcut doar acordând atenție întregului ecosistem: furnizori, producători și clienți. Prețurile furnizorilor și producătorilor variază constant pe parcursul anului, în funcție de schimbările de pe piață și de procesul de negociere. Astfel retailerii sunt obligați să își modifice prețurile la raft.
„Variațiile costului produsului final sunt întotdeauna legate de fluctuațiile materiilor prime, dar și de cele ale energiei electrice și ale transportului, pe care le luăm în considerare pentru fiecare produs în parte. Încercăm să protejăm cât mai mult posibil consumatorul final. Producătorii și furnizorii joacă, de asemenea, un rol vital în acest proces și analizăm fiecare situație de la caz la caz, deoarece sunt partenerii noștri strategici, și avem, de asemenea, o abordare personalizată pentru furnizorii mai mici”, spune Julien Munch, CEO al Carrefour România.
Pe altă parte a baricadei, Florian Mateiță, fondatorul Obor21, prima cooperativă țărănească digitalizată, afirmă că ar putea fi înregistrată o scădere a prețurilor, însă una ușoară, care nu se va apropia de ceea ce era înainte de 2022. Astfel că Obor21 mizează pe o creștere moderată a prețurilor la producător, pe o stabilizare a prețurilor la energie și carburant, pe o stabilizare a ratei dobânzilor după primul trimestru al anului 2023.
„Dacă se va întâmpla să avem dreptate, atunci sunt propice măsurile de optimizare a întregului proces, de consolidare a conceptului și de atragere a noi furnizori echilibrați din punct de vedere financiar”.
Retailerii au început să ia măsuri de combatere a inflației în 2022, măsuri pe care le vor extinde și pentru anul în curs.
„Cel mai important aspect în acest sens este faptul că dezvoltăm constant rețeaua de furnizori, ceea ce contribuie atât la reducerea costurilor, cât și a amprentei de carbon. Ne vom concentra și mai mult pe tot ce presupune eficiența operațională și fluxurile de aprovizionare inteligente, astfel încât să ținem costurile sub control și să oferim un preț de vânzare cât mai avantajos”, spune PENNY.
Fondatorul Obor21 afirmă că, în primul rând, are în plan creșterea volumelor de vânzare, ceea ce va avea impact asupra ponderii costurilor fixe pe unitate de produs. În al doilea rând, acesta speră să își să îmbunătățească comunicarea cu consumatorii pe canale mai puțin costisitoare și să impulsionăm creșterea businessului prin recomandare.
„Încercăm să dezvoltăm o componentă stabilă, recurentă, în HORECA care să demonstreze clienților restaurantelor că produsele românești autentice pot face față cu succes produselor importate”, spune Florian Mateiță.
În ce privește înghețarea prețurilor, antreprenorul spune că este o măsură artificială și populistă cât timp nu este dublată de măsuri manageriale de sporire a eficienței.
„Marii retaileri au forța economică și juridică de a cere furnizorilor lor „înghețarea prețurilor” pe care apoi să o comunice consumatorilor ca fiind rezultatul măsurilor lor. Noi, ceilalți, suntem mici și vom face tot posibilul să preluăm variațiile prețurilor în rezervele de potențial pe care le identificăm în interiorul propriilor afaceri, pornind de la colectare, producție, transport, distribuție, până la componenta informatică și financiară a activității”, spune reprezentantul Obor21.
„Deja am înghețat și noi prețurile la 25 de articole de bază până în aprilie 2023, pentru a face achiziția de către clienți ale acestor articole predictibile. Sunt articole de baza produse de furnizori mari. Nu am înghețat prețurile produselor tradiționale, deoarece furnizorii noștri mici nu au o afacere la scală largă și astfel orice schimbare de preț al materiei prime, energiei sau logisticii îi poate afecta imediat”, precizează Michael Kaiser, COO Sezamo România.