Damen Holdong BV a anunțat, vineri, că a decis să rămână în România și își va continua activitatea la Galați. Compania s-a retras din Șantierul Mangalia după mai multe neînțelegeri, a informat digi24.ro.
În spațiul public au apărut informații extinse cu privire la părăsirea de către Damen de pe Șantierul Mangalia având în vedere „lipsa de claritate a mai multor narative”. „Damen va rămâne în România şi îşi va continua activitatea la Galaţi. Nu există îndoială că Legea 187/2023 este aplicabilă şi Damen este lipsit de controlul operaţional şi managerial, prin încălcarea totală a acordului iniţial de către statul român, de unde şi dreptul Damen de a înceta contractul de asociere. Acest lucru a fost recunoscut chiar şi în documente oficiale ale Ministerului Economiei din România. Aşa cum Damen a notificat toate autorităţile responsabile, încetarea contractului de asociere este deja în vigoare de la 03.08.2023”, se arată în comunicatul transmis de grupul Damen.
Compania a menționat că așteaptă doar implicarea părții române pentru implementare eficientă a procedurii de retragere.
„Soluţia nu este să se formeze comitete şi comisii. Ceea ce este, în orice caz, prea puţin şi prea târziu”, se arată în comunicat.
Potrivit sursei citate, Damen Holding nu a fost contactat de nicio autoritate şi nu are discuții în prezent cu nicio comisie.
Damen Holding BV, acționarul minoritar din Șantierul Mangalia, a anunțat în data de 4 august, într-un comunicat de presă, anularea cadrului legal de funcționare a asocierii cu statul român în ceea ce privește Șantierul Mangalia.
De asemenea, prezența companiei în România asigură peste 3.500 de locuri de muncă pe plan local, peste 400 de proiecte finalizate și construcția a peste 30 de nave de apărare și securitate pentru 14 forțe navale și gărzi de coastă din întreaga lume, inclusiv pentru NATO și UE.
Toată povestea a început în momentul în care Damen s-a hotărât să investească în Mangalia, în 2018, mai exact și a acceptat să transfere părții române 2% din acțiunile companiei, în schimbul primirii și păstrării controlului operațional și managerial al șantierului.
„În momentul de faţă, prin adoptarea Legii nr. 187/2023, a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcţiona asocierea dintre statul român şi Damen în ceea ce priveşte Şantierul Mangalia. Cadrul juridic care se aplică în prezent încalcă condiţiile oferite, agreate şi garantate în favoarea Damen de către statul român şi structurile sale în 2018, invalidând complet principiile care au stat la baza deciziei Damen de a investi în şantierul din Mangalia. În plus, acest fapt vine după mai bine de 3 ani de alte blocaje în procesul decizional, niciun alt tip de ajutor, implicare sau finanţare din partea partenerului român”, se menţiona în comunicatul companiei.
Pe subiect a avut replică și ministrul Economiei, Radu Oprea și spune că nu înțelege decizia companiei de a anula asocierea cu statul român.
„Din punctul nostru de vedere, Damen nu este într-o poziţie în care ar avea vreunul dintre drepturi atinse, de orice fel, pentru că există o clauză tranzitorie în lege şi atâta timp cât consiliul de supraveghere şi consiliul de administraţie este la lucru, ei îşi manifestă capacitatea de a fi manageri ai şantierului naval fără nicio problemă. De aceea, personal, nu înţeleg de ce această decizie de astăzi, pentru că le-am comunicat deja că suntem în acest grup de lucru, că am informat şi suntem în contact atât cu Comisia Europeană, cât şi cu OCDE pentru a putea reintroduce această excepţie, pentru că este un caz unic în România în această formulă de a lucra într-un sistem dual.
Facem eforturi în continuare, suntem în dialog. Eu cred că lucrurile, atunci când suntem la masa discuţiilor, pot să evolueze bine, atât pentru Damen, cât şi pentru acţionariat, adică pentru cetăţenii României pe care îi reprezentăm prin intermediul Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului şi, în acelaşi timp, pentru cei care lucrează astăzi la Şantierul Naval”, a declarat Radu Oprea.