Danone şi Lactalis se zbat pe piața laptelui cu o marjă de profit sub 2%-3%. Aceste creșteri ale profitului au fost determinate de faptul că prețul uleiului vegetal a atins un nivel record, anul trecut.
În 2022, producătorul de ulei Expur a realizat o marjă de profit net de 18%, potrivit datelor furnizate de Ministerul de Finanţe. Nici Prutul, un alt jucător important din domeniu, nu stă rău în ceea ce priveşte marja de profit și asta pentru că a realizat un plus de peste 10%, scrie ZF.
Totodată, în topul celor mai profitabile companii-lider în sector este completat de producătorul de produse de panificaţie Vel Pitar (11,9%).
Din păcate, la polul opus se află Danone cu un profit de sub 2% și Albalact, liderul pieţei de lactate cu un profit net de 2,3%
Criza din sectorul laptelui din România este un subiect de discuție de câteva luni de zile. Cu toate acestea, în timp ce producătorii statului dau faliment, românii preferă să consume lactate din Polonia sau Ungaria.
Criza din sectorul laptelui din România. Producătorii din țară dau faliment, totul în timp ce românii consumă lactate din Ungaria și Polonia
Problemele din sectorul laptelui din România sunt un subiect de discuție de câteva luni de zile. Situația îi afectează considerabil pe fermierii și procesatorii din acest domeniu, având în vedere că sunt aproape de faliment, iar în tot acest timp, românii preferă să consume lactate din Polonia sau Ungaria, afirmă agro-tv.ro.
De câteva luni de zile, criza din piața lactatelor din România este un subiect amplu de discuție. Situația nu este una favorabilă, având în vedere numărul semnificativ de fermieri sau procesatori care sunt afectați. Producătorii se află în pragul falimentului, iar în tot acest timp, românii preferă să consume lactate din Ungaria sau Polonia. Acest lucru nu este de mirare, având în vedere că guvernanții statului nu au găsit nici până în ziua de astăzi o soluție optimă.
Președintele Asociației Patronale Române din Industria Laptelui (APRIL) a vorbit despre acest fenomen. Dorin Cojoacu susține că piața a devenit una foarte volatilă, dar mai ales, afirmă că Guvernul trebuie să intervină în identificarea unor soluții pentru puterea de cumpărare a consumatorului și procesare. Totodată, președintele APRIL a menționat că Ungaria crește producția cu până la 8%, urmată de Polonia, referindu-ne la statele ale căror produse sunt preferate de români la ora actuală, totul în timp ce fermierii din țară sunt în pragul falimentului.
„În vară, spuneam că prețul începuse să crească la poarta fermei, atât de mult încât micii procesatori nu prea își mai permiteau să-l cumpere, pentru că produsele deveneau nerentabile la raft, puterea de cumpărare era scăzută. Guvernul trebuia să intervină pe o anumită za a lanțului de la furcă la furculiță. Acum câțiva ani, astfel de lucruri se întâmplau o dată la 2-3 ani, acum se întâmplă la 6 luni, deci piața a devenit foarte volatilă. Guvernul trebuia să intervină pe zaua care suferea cel mai mult, adică puterea de cumpărare a consumatorului și procesarea.
Acum s-au inversat lucrurile. În octombrie s-au blocat vânzările, a scăzut consumul de lapte cu 27-28% și a început să scadă prețul laptelui, pentru că a crescut oferta. În 6-8 septembrie, la Varșovia, a fost forumul pe lapte din toată Europa. În informațiile pe care le-am primit de acolo, am aflat că Ungaria crește producția cu 8% peste necesarul lor, Polonia crește producția, toată lumea creștea producția în Europa. În plus, ei au avut subvenții mascate, sprijin de stat încă din perioada pandemică, din 2020.
În decembrie, ianuarie și februarie, crescând presiunea pe preț la raft, pentru că veneau produse lactate din UE, comerciantul are și el o afacere, urmărește să cumpere cât mai ieftin și să vândă cu profit. Hypermarketul a căutat să-și găsească furnizori cu marfă cât mai ieftină și chiar s-au găsit în Cehia, în Ungaria, în Polonia, veneau și din Europa de vest stocuri rămase din perioada decembrie. Văzusem lapte UHT cu 3,5% grăsime cu 3,77 lei la raft, în condițiile în care, în vară, se dădea laptele crud la poarta fermei și cu 3,2-3,5 lei/litru”, declară Cojocaru.
În același discurs, președintele APRIL a precizat că reprezentanții din acest sector trebuie să anticipeze problemele și să ia măsuri în timp util pentru rezolvarea lor. Cojocaru nu a ezitat să menționeze că, pentru situația actuală, măsurile puteau fi gândite și stabilite încă din luna noiembrie a anului trecut.
„Noi trebuie să anticipăm aceste probleme și să venim cu pachete de măsuri, în funcție de cerințele pieței. Degeaba vorbim acum, la jumătatea lunii martie, despre ce măsuri trebuie să luăm ca să salvăm acest sector, pentru că noi trebuia să avem aceste pachete gata pregătite din luna noiembrie”, spune Cojocaru.