Nicio mașină nu este imună la accidente și este normal ca vehiculele să sufere daune minore sau majore la fiecare câțiva ani. Cunoașterea kilometrajului unei mașini poate spune multe despre trecutul său, inclusiv de câte ori este posibil să fi fost accidentată.
Pentru a ajuta în acest sens, carVertical, o companie de date auto, a efectuat cercetări în România pentru a afla câți kilometri parcurge în mod obișnuit o mașină până când ajunge să fie implicată într-un accident.
Un furnizor de istoric auto a măsurat relația dintre kilometrajul unei mașini și rata accidentelor acesteia în perioada 2021-2023. Datele au arătat că, în 2021, un vehicul obișnuit a rulat 160.909 km în România până când a avut un accident, în 2022 – 145.212 km, iar în 2023 – 128.968 km, sugerând că acum mașinile se avariază mai des decât acum câțiva ani.
Cu toate acestea, o rată în creștere a daunelor poate fi legată de călătoriile post-pandemie, care au crescut semnificativ din 2020.
„Un vehicul cu 300.000 de kilometri pe odometru ar fi putut avea aproape 3 accidente. Cu toate acestea, chiar și o ușoară lovitură sau zgârietură este, de asemenea, calificată drept un accident, așa că cumpărătorii de mașini uzate ar trebui să investigheze ce fel de daune a suferit un vehicul înainte de a lua o mașină”, explică Matas Buzelis, expert auto la carVertical.
Deși pagubele minore nu ar trebui să influențeze decizia de a cumpăra un anumit vehicul, un accident grav poate semnifica faptul că o mașină are daune structurale și ar putea să nu fie sigură de condus.
Vehiculele din alte țări europene suferă mai puține accidente
Tendințe similare de avarie, ca și în România, se observă și în Ungaria, care a trecut de la 167.574 km în 2021 la 149.244 km în 2023. O mașină maghiară obișnuită parcurge acum cu 18.000 km mai puțin decât acum câțiva ani, până când suferă un accident de circulație.
După cum sugerează studiul, în 2023, mașinile românești au rulat cu 12,5% mai puțini kilometri decât media UE până când au suferit un accident. Aceasta înseamnă că românii își avariază mașinile mai des decât șoferii din alte țări, ceea ce poate încuraja unii vânzători nesinceri să mascheze istoricul unui vehicul.
„Cumpărătorii nu ar trebui să trateze mașinile uzate ca pe niște vehicule noi. Fiecare șofer se așteaptă ca mașina sa să fie într-o stare bună, dar, în realitate, nu este întotdeauna cazul. Estimăm că 52,4% dintre vehiculele uzate sunt avariate cel puțin o dată. De aceea, verificarea istoricului ar trebui să joace un rol important în întregul proces de cumpărare al mașinii, împreună cu un test drive și o inspecție fizică într-un atelier autorizat”, spune Buzelis.
Vezi și: Vreme complet neobișnuită în octombrie. ANM anunță o nouă prognoză pentru următoarele 4 săptămâni