Guvernul României a decis amânarea impozitării imobilelor (apartamente și case) la valoarea de piață până la 1 ianuarie 2026, conform unui proiect de ordonanță de urgență emis de Ministerul Finanțelor, potrivit știripesurse.ro.
Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, a menționat că sistemul informatic, esențial pentru impozitarea proprietăților în funcție de valoarea de piață, nu va fi gata până la sfârșitul acestui an.
Te-ar mai putea interesa și: Antreprenorii români se aşteaptă ca impozitele să crească în următorul an şi aproape jumătate cred că TVA-ul va creşte
foto: impozite
Această întârziere a determinat amânarea termenului, care devine inevitabilă. Măsura de impozitare pe baza valorii reale de piață a proprietăților este un obiectiv important în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și necesită dezvoltarea unui sistem complex, capabil să coreleze impozitele cu valoarea de piață actuală a imobilelor.
„Îndeplinirea angajamentului din PNRR cu privire la impozitarea proprietății presupune și dezvoltarea unui sistem informatic care permite implementarea unor modele specifice.
În prezent, se află în derulare asistența tehnică din partea Băncii Mondiale, ceea ce impune prorogarea termenului de aplicare a prevederilor din Ordonanța Guvernului nr. 16/2022 de la 1 ianuarie 2025 la 1 ianuarie 2026″, a precizat Ministerul Finanțelor în proiectul de ordonanță.
Impozitarea proprietăților la valoarea de piață ar urma să genereze o creștere majoră a impozitelor în localitățile mai dezvoltate, afectând în mod special proprietarii din orașele mari, unde prețurile imobiliare sunt ridicate și dinamica pieței este mult superioară valorilor actuale utilizate pentru impozitare.
Amânarea aplicării acestei măsuri până în 2026, de către Guvern, vine ca un răgaz atât pentru contribuabili, cât și pentru administrațiile locale, care trebuie să se adapteze la noile proceduri și evaluări. Inițial, noul sistem ar fi trebuit să intre în vigoare la 1 ianuarie 2025, însă autoritățile au decis să acorde mai mult timp pentru pregătirea necesară, evitând astfel posibile confuzii sau probleme în implementare.
Pentru a facilita această reformă complexă, Ministerul Finanțelor va înființa o structură specializată care va gestiona baza de date națională referitoare la proprietățile imobiliare.
Noua structură va avea, de asemenea, responsabilitatea de a coordona și instrui organele fiscale locale, asigurându-se astfel că noile proceduri sunt implementate corect. Se va ocupa de dezvoltarea formularelor necesare pentru administrarea creanțelor fiscale asociate impozitelor pe proprietate.
Ministerul Finanțelor va suplimenta numărul de posturi, iar detaliile legate de aceste modificări vor fi stabilite prin acte normative ulterioare. În acest context, Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) va avea un rol esențial, oferind acces la sistemele sale informatice, inclusiv la Sistemul integrat de cadastru și carte funciară, precum și la Registrul electronic național al nomenclaturilor stradale.
ANCPI va asigura, de asemenea, accesul la baza de date e-Terra, care gestionează informațiile cadastrale spațiale. În funcție de necesitățile procesului de implementare, Ministerul Finanțelor ar putea solicita accesul la alte sisteme gestionate de ANCPI, pentru a asigura o impozitare corectă și eficientă a imobilelor la valoarea de piață.
Te-ar mai putea interesa și: Guvernul crește fondurile pentru unele domenii. Noi impozite la orizont!