Guvernul va hotărî prelungirea Ordonanței de plafonare a adaosurilor comerciale la alimentele de bază. Reprezentațnții Executivului condus de Marcel Ciolacu au avut astăzi noi discuții cu retailerii cu privire la prelungirea măsurii de plafonare a adaosului comercial la alimente. În urma consultărilor s-a stabilit că plafonarea adaosurilor comerciale la alimentele de bază va fi prelungită cu 60 de zile.
Ca noutate, vor fi scoase de pe listă unele alimente tradiționale care au fost plafonate în perioada sărbătorilor de iarnă. Dew partea cealaltă, vor fi adăugate noi produse pentru care prețurile vor fi plafonate, posibil untul și gemul.
Premierul Marcel Ciolacu a discutat luni cu reprezentanţii sectorului de retail despre plafonarea adaosului comercial la alimentele de bază.
Ministrul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Florin Barbu, declara la mijlocul lunii ianuarie, la finalul unei întâlniri cu mediul asociativ, că îşi doreşte prelungirea acestei măsuri şi după data de 31 ianuarie 2024, luând în calcul şi introducerea de noi produse pe listă, însă o decizie va fi luată numai în urma dialogului cu retailerii şi procesatorii şi după ce va discuta cu premierul Marcel Ciolacu.
„Din punctul meu de vedere, aşa cum am spus, îmi doresc ca această ordonanţă să fie prelungită (…) Această ordonanţă, când a fost emisă de Ministerul Agriculturii, s-a bazat pe anumite studii, pe consumul pe care familiile cu venituri mici şi medii îl au în România. Aceste alimente de bază au fost introduse pentru că românii îşi doreau, prin studiile pe care le-am făcut, ca aceste preţuri la alimente să fie reduse”, a spus Florin Barbu, pe 17 ianuarie.
De partea cealaltă, retailerii au venit cu propunerea de a fi introdus un mecanism care să permită o intervenţie punctuală, dacă există creşteri nejustificate de preţ în cazul unor produse. În opinia lor, această intervenţie ar presupune, printre altele, acordul voluntar, promoţii, reducerea adaosului comercial punctual sau plafonarea preţului acelui produs.
„În relaţia cu consumatorul noi suntem parteneri, pentru că avem acelaşi obiectiv şi anume ca aceşti consumatori, cetăţenii din România, să aibă acces la produse, acest acces să fie facil, să existe varietate şi volum de marfă permanent. Pe de altă parte, tot împreună să căutăm metode, variante prin elemente adverse, precum inflaţia sau poate alte elemente care pot modifica punctual disponibilitate anumitor produse pe raft la preţuri corecte, să fie influenţate. Din acest punct de vedere am văzut şi poziţia avută de reprezentanţii asociaţiilor de procesatori şi micii comercianţi. Există în continuare totuşi o anumită îngrijorare vizavi de modalitatea în care, poate, se va continua cu acest proiect”, a spus atunci directorul executiv al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale (AMRCR), George Bădescu.
Poți citi și: O nouă ședință istorică la Guvern! Încep discuțiile oficiale privind alegerile anului 2024