Camera Deputaților a votat, în cursul zilei de marți, proiectul de lege care permite ca la șefia Portului Constanța să fie numite persoane din afara domeniului naval. Proiectul prevede că atât directorul portului, cât și membrii Consiliului de Administrație pot avea experiență în alte domenii, potrivit Economedia.
Miza proiectului a fost deschiderea accesului la șefia acestei companii strategice și pentru persoane din alte domenii. PSD a promovat puternic proiectul, iar liberalii, colegii de alianță, au votat împărțit.
Unul dintre principalii promotori ai proiectului în ultima lună a fost Laura Vicol, șefa PSD a Comisiei Juridice. De asemenea, Ministerul Transporturilor, condus de Sorin Grindeanu, a susținut proiectul.
Legea, care a fost trimisă la promulgare la președintele Klaus Iohannis, prevede că membrii Consiliului de Administrație trebuie să aibă studii universitare în științe economice, juridice sau inginerești, precum și minimum 5 ani de experiență în administrarea sau managementul unor entități, persoane juridice, cu capital de stat sau privat, sau 5 ani de experiență în funcții de conducere în administrația publică centrală sau locală.
Te-ar putea interesa și: Premierul Ciolacu trimite Corpul de Control la Hunedoara. Sindicaliștii au sesizat nereguli la instituțiile publice deconcentrate din județul Hunedoara!
Potrivit legislației actuale, aceasta prevedea că pot fi membri în conducerea portului doar persoane cu experiență în domeniul naval ori logistic (fie 5 ani de experiență în administrarea sau managementul unor entități din transport naval, logistic, operare portuară, administrarea infrastructurii de transport nava, fie 5 ani de experiență în funcții de conducere, reglementare sau control în domeniul naval).
Proiectul de lege inițial era mult mai lejer și permitea practic angajarea unor persoane fără experiență la șefia portului. Președintele Klaus Iohannis a retrimis la Parlament în noiembrie 2022 proiectul inițial. Iohannis ceruse în solicitarea sa către Parlament clarificarea noilor cerințe, precum și dezbaterea în ambele camere ale Parlamentului.
Portul Constanța este considerat infrastructură strategică pentru România și este sub conrolul Ministerului Transporturilor și administrației locale.
Odată cu invazia rusă în Ucraina, importanța Portului Constanța a crescut și mai mult atât din punct de vedere comercial, cât și militar. SUA au transmis constant mesajul că portul este un obiectiv crucial pentru sprijinirea Ucrainei, iar UE a pompat zeci de milioane de euro pentru modernizarea infrastructurii portuare.
În ultimii zeci de ani, Portul Constanța a fost condus de persoane agreate de influenți politicieni și oameni de afaceri din Constanța. Una dintre pârghiile de control asupra procesului de numire a șefilor portului era tocmai condiția ca funcțiile de conducere să fie ocupate de persoane cu experiență navală, potrivit sursei citate.