Cererea COTAR a fost stabilită ca neîntemeiată, a decis Curtea de Apel București. Astfel, articolul I din norma 18/2022 a ASF își poate produce în continuare efectele. Acest articol a fost aspru contestat de brokerii de asigurare. Acesta a introdus termenul de „primă de asigurare netă de cheltuieli de distribuție”, care a oferit posibilitatea ca polițele RCA să fie vândute la prețuri finale diferite, în funcție de costurile cu distribuția.
Potrivit sentinței Decizia poate fi atacată cu recurs.
Într-un alt dosar, tot pierdut de COTAR la Curtea de Apel, au fost atacate și celelalte schimbări din norma 18.
Modificarea a fost necesară pentru a veni întâmpinarea nevoilor clienților RCA, prin oferte mai ample, mai avantajoase, deci prețuri mai mici, prin intermediul canalelor online. În ziua de azi, aproximtiv 90% dintre clienți achiziționează polițele RCA în mediul virtual.
Brokerii de asigurări s-au revoltat. Potrivit acestora, decizia ASF conduce la distrugerea pieței brokerajului și implicit, restrânge opțiunile pe care clienții le au la dispoziție.
„Am văzut câțiva asigurători care vorbesc despre costuri de distribuție care sunt nerealiste.
Vânzarea online presupune clar costuri mai mari – vorbim de costuri asociate plăților cu cardul, responsabilitatea actului de distribuție cade în sarcina unor angajați care operează ‘spatele’ platformei de distribuție – de unde alte costuri; se adaugă cheltuieli materiale (energie, etc.) și costuri de mentenanță a sistemelor IT.
Ar fi bine ca asigurătorii în cauză să folosească cifre mai realiste ca să nu introducă distorsiuni artificiale în piață”, a comentat, la o conferință de profil, Ștefan Prigoreanu, CEO al Millenium Broker.
Oficialii companiilor de asigurare contrazic reprezentanții brokerilor.
„Pentru noi, ca asigurători, adăugarea unui comision de intermediere pentru online ar însemna să considerăm acești bani ca profit – pentru că nu avem cui să-i plătim. Este clar că fiecare model de distribuție are costuri de operare.
Să nu confundăm însă polița intermediată cu cea neintermediată. Noi astăzi operăm cu emitere electronică pe RCA – care nu înseamnă vânzare online. Fiecare model de distribuție are costuri de operare…”, a declarat Virgil Șoncutean, CEO al Allianz Țiriac