Potrivit legislației actuale, autoturismele care efectuează transport alternativ, precum Uber și Bolt, nu beneficiază de facilitățile de trafic aferente serviciilor publice de transport local, chiar dacă efectuează un serviciu de transport public în comun. Printre acestea se află și dreptul de a circula pe benzile unice de transport în comun, pe care șoferii de taxi au voie să circule, efectuând același tip de transport ca autovehiculele înregistrate pe platformele digitale, relatează profit.ro.
„Taxiurile pot circula în localități pe pistele special amenajate pentru mijloacele de transport auto în comun, fără a perturba circulația acestora”, se arată în legislația în vigoare.
Cei ce au inițiat proiectul au subliniat faptul că transportul alternativ reprezintă o variantă intermediară a transportului public de persoane în regim taxi, generată de procesul tehnologic al societății, de aceea legislația trebuie să ofere un mediu concurențial echilibrat și un regim nediscriminatoriu.
„Banda special amenajată pentru mijloacele de transport auto în comun a fost concepută și pentru a facilita deplasarea unor vehicule atunci când traficul este ridicat, permițând conducătorilor acestora să respecte un orar sau să realizeze deplasarea într-un interval de timp mai scăzut, eliberând astfel și benzile normale pentru ceilalți participanți la trafic”, potrivit proiectului de lege respins.
Inițiativa legislativă prevedea ca posibilitatea ca șoferii de Uber sau Bolt să poată utiliza banda special amenajată pentru mijloacele de transport auto în comun, fără să perturbe circulația acestora.
„Autoturismele care efectuează transport alternativ nu beneficiază de facilitățile de trafic aferente serviciilor publice de transport local, cu excepția posibilității de a circula în localități pe banda special amenajată pentru mijloacele de transport auto în comun, fără a perturba circulația acestora”, se mai arată în proiect.
Consiliul Legislativ a avizat proiecul, însă Consiliul Economic și Social, în care sunt reprezentate și patronatele, a dat un aviz negativ, argumentând că „ransportul alternativ cu autoturism şi conducător auto nu reprezintă un serviciu public de transport , iar autoturismele care efectuează transport alternativ nu pot beneficia de acelaşi acces la banda dedicată, în mod similar autobuzelor sau taxiurilor”. De asemenea, Guvernul Ciucă nu susține proiectul.
Proiectul a fost inițiat de nouă deputați USR, iar la votul final al Camerei Deputaților, proiectul nu a fost susținut nici de inițiatorii acestuia, doar 21 de deputați neafiliați, din grupul fostului lider Ludovic Orban, abținându-se de la vot. Alți doi deputați neafiliați au votat împotriva respingerii.
Citește și: Câți kilometri de autostradă vor fi gata în 2023. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu a făcut anunţul