Guvernul anunță o investiție majoră în administrației publice locale. Mai exact, site-urile web ale a 1.000 de Primării și Consilii județene vor fi reconstruite sub un format standardizat național. Această evoluție este parte a unui program amplu, coordonat de Ministerul Cercetării, Dezvoltării și Digitalizării, care a primit aprobarea Guvernului și prevede alocarea pentru acest an a 50 de milioane de lei, notează Agerpres.
Bogdan Ivan, ministrul digitalizării a explicat faptul prin acest proiect primăriile și consiliile județene vor fi aduse „pe același limbaj comun cu limbajul” Guvernului României și cu principiile de cloud pentru a asigura interoperabilitatea bazelor de date și a serviciilor publice. Astfel, pentru anul 2024, se aloca 50 de milioane de lei pentru a furniza servicii digitale pentru 1.000 de primării și Consilii județene din România. Pentru anul 2025, în funcție de cereri, se poate ajunge până la 200 de milioane de lei, într-o mișcare de extindere a digitalizării la nivel local.
Te-ar putea interesa și: ANPIS, investiție de 136 milioane de lei pentru o digitalizarea plăților de asistență socială. De unde vin banii
Ministrul a subliniat că prima prioritate este interconectarea platformelor existente ale primăriilor cu platforme de plăți electronice, cum ar fi ghișeul.ro.
„Vom adapta sau vom reconstrui site-urile fiecărei Primării pe un format standardizat naţional, vom achiziţiona soluţii de securitate cibernetică, care reprezintă un must have în anul 2024, şi, în acelaşi timp, ne vom asigura de interoperabilitatea infrastructurii IT atât la nivel judeţean, cât şi la nivel naţional”, după cum explică ministrul.
Conform ministrului, implementarea acestui program va oferi primăriilor și consiliilor județene un suport practic pentru stabilirea unui standard în privința solicitărilor înaintate de către cetățeni pentru serviciile publice.
„De exemplu, dacă astăzi ai de trimis o cerere către o Primărie pentru eliberarea unui document sau pentru un anumit serviciu public, e nevoie să descarci un PDF, să-l completezi şi după aceea să-l semnezi şi să-l încarci înapoi. Ei bine, vom trece într-un format standard în care vom avea câmpuri în care oamenii îşi vor trece datele fără a fi nevoiţi să descarce un document, să-l printeze, să-l semneze şi, după aceea, să-l încarce în această platformă”, a explicat ministrul.
În același timp, Ministerul Cercetării, Dezvoltării și Digitalizării va introduce un formular „foarte simplu” pe site-ul său, destinat acestui apel de proiecte și pe care trebuie să-l acceseze primăriile. Acest formular va permite primăriilor să selecteze serviciile de care au nevoie, ținând cont că unele unități administrative teritoriale ar putea deja să dispună de anumite servicii digitale.