Un studiu realizat de Revolut și Dynata în luna octombrie a anului curent arată că 8 din 10 români plănuiesc să achiziționeze obiecte cu ocazia Black Friday și de asemenea, că aceștia se așteaptă ca ofertele să le ofere cel puțin 30% discount față de prețul inițial.
Conform aceluiași studiu, italienii sunt la fel de hotărâţi ca românii să profite de ofertele de Black Friday (80%). Pe de altă parte lituanienii (39%) şi germanii (54%) sunt cei mai cumpătați în a face cumpărături cu această ocazie. La nivel european, şase consumatori din zece se declară interesaţi de evenimente comerciale precum Black Friday şi Cyber Monday, chiar dacă de luni bune Europa se confruntă cu o inflaţie galopantă şi se vorbeşte tot mai des de recesiune economică.
Consumatorii europeni au devenit mai sceptici cu privire la corectitudinea ofertelor şi promoţiilor din timpul acestor evenimente comerciale. Aproximativ 64% dintre respondenți consideră ca brandurile trișează de Black Friday, în timp ce 36% dintre aceștia spun că nu s-au întâlnit până acum cu oferte înșelătoare. Dintre europeni, românii sunt cei mai sceptici cu privire la ofertele din această perioadă, totuși aproximat 21% spun că această tactică este ”parte a jocului” şi nu se arată deranjaţi de ea. Doar 16% dintre respondenţi recunosc că nu au întâlnit niciodată oferte înşelătoare de Black Friday.
În topul scepticismului locul doi este ocupat de lituanieni (80% dintre aceştia spun că au întâlnit oferte îndoielnice sau au fost păcăliţi) şi francezi (65%). Cei mai siguri de corectitudinea brandurilor şi a comercianţilor sunt germanii – 61% dintre respondenţi spun că practicile incorecte sunt rare de Black Friday şi Cyber Monday. Cu toate acestea, după intrarea în vigoare a Directivei Europene Omnibus , este de aşteptat ca aceste situaţii să fie tot mai puţine.
Dat fiind contextul econimic, așteptările românilor sunt mari, vis a vis de discount-urile oferite de branduri. 23% dintre respondenţii români au aşteptări foarte ridicate şi speră să găsească produse reduse cel puţin la jumătate de preţ. Totuşi, majoritatea consumatorilor ar fi satisfăcuţi de ofertele de Black Friday dacă ar beneficia de o reducere a preţului cu cel puţin 30% (78% dintre respondenţi). Cei mai optimişti sunt cumpărătorii din categoria de vârstă 55-64 de ani, care speră să găsească reduceri cu peste 50% (28,3%) şi cei din Muntenia (25%).
Consumatorii din generaţia Z par cei mai dispuşi să ia în calcul şi discount-uri mai modeste, de 10-20% (7% dintre respondenţi, cel mai mare scor între toate segmentele de vârstă), dar şi cei din vestul României (6%).
Cei mai mulți dintre români au declarat că se vor orienta către cumpărăturile online, iar 7 din 10 respondenți au platformele online preferate sau site-urile/aplicațiile de unde plănuiesc să cumere de Black Friday.Totuşi, 14% dintre consumatori sunt pragmatici şi spun că vor face cumpărături şi din online şi din magazinele fizice, dacă ofertele sunt avantajoase. Din acest punct de vedere, femeile sunt mai dispuse să urmărească toate opţiunile (16%) faţă de bărbaţi (12%), deşi, pentru ambele sexe, cumpărăturile online sunt pe primul loc între modalităţile de a face achiziţiile (64% pentru femei, 74% pentru bărbaţi).
Cei mai mulți dintre români își doresc să își achiziționeze electronice şi electrocasnice (57%), îmbrăcăminte/ încălţăminte şi accesorii (20%) şi decoraţiuni şi mobilă (5,4%). Există, totuşi, şi un procent de 7% dintre respondenţi care spun că nu au planuri şi aşteaptă doar să vadă ofertele pentru a lua o decizie de achiziţie.
Top 3 cele mai dorite categorii de bunuri rămâne neschimbat în cazul femeilor (46% electrocasnice, 27% îmbrăcăminte, 7,4% mobilă), dar se modifică în cazul bărbaţilor (68% electrocasnice, 12% îmbrăcăminte, 4% bunuri de larg consum). Categoria de vârstă 35-44 de ani este cea mai interesată să cumpere aparatură electronică şi electrocasnice (64%), care este la mare căutare şi printre respondenţii din regiunea de sud-est a ţării (60,4%). Cel mai puţin interesaţi de această categorie de bunuri par a fi seniorii (peste 65 de ani, cu 49%) şi consumatorii din nord-estul ţării (50,4%).