Guvernul a reglementat joi situaţia eliberării buletinului provizoriu până la eliberarea cărţii de identitate (simplă sau electronică) solicitată ca urmare a schimbării domiciliului sau alte motive admise, la cererea cetăţeanului, printr-o ordonanţă de modificare a OUG nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, conform Antena 3 CNN.
Potrivit unui comunicat al Guvernului, actul normativ vizează, totodată, debirocratizarea şi simplificarea administrativă. Așadar, cetăţeanul poate solicita adeverinţă privind istoricul domiciliar de la orice Serviciu Public Comunitar Local de Evidenţă a Persoanelor, nu doar de la cel aferent zonei de domiciliu.
Potrivit legislației în vigoare, termenul de valabilitate a buletinului provizoriu este de:
– un an, când solicitantul nu prezintă toate documentele necesare pentru eliberarea cărții de identitate, a cărții de identitate simple sau a cărții electronice de identitate; când, temporar, nu se poate realiza procedura preluării datelor biometrice sau când cetățenii români cu domiciliul în străinătate (CRDS), dar locuiesc temporar în România,
– 45 de zile, atunci când se solicită eliberarea unei cărți electronice de identitate, a unei cărți de identitate simplă sau a unei cărți de identitate, în unul din cazurile prevăzute în art. 19, alin (1), adică la expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate care urmează a fi preschimbat, dacă s-a modificat numele sau prenumele titularului sau data nașterii, atribuirii unui nou CNP, în cazul deteriorării actului de identitate, în cazul furtului sau distrugerii actului de identitate, schimbarea sexului sau anulări actului de identitate.
Noul an a adus noi cărți de identitate pentru români. Acestea vor fi de dimensiunea unui card bancar și vor conține un cip unde vor fi stocate datele personale ale individului (numele, fotografia, data nașterii, codul numeric personal și două amprente digitale).
De la 1 ianuarie 2024, toți cetățenii români, indiferent de localitatea de domiciliu, vor primi, în momentul în care își schimbă buletinul, noile cărți electronice de identitate.
Acestea vor putea fi folosite în călătorii, iar românii nu vor mai avea nevoie de pașaport, în toate țările membre ale Uniunii Europene, dar și în statele care recunosc aceste cărți electronice de identitate.
În cazul în care cetățenii români refuză să primească noile cărți electronice de identitate, vor putea face o cerere în urma căreia vor primi un buletin clasic.
Încă din anul 2019, Parlamentul European a cerut României să implementeze și să elibereze noile cărți electronice de identitate. Doi ani mai târziu a fost implementat proiectul la Cluj iar acum, de la 1 ianuarie, toți românii vor primi cărți electronice de identitate.