Maşinile cu GPL nu au voie în parcările subterane. „Este interzisă folosirea parcărilor subterane de vehiculele cu instalaţie GPL, dar deţinătorii acestor spaţii merg pe încredere şi consideră că doar prinzând această interdicţie în Regulamentele de parcare, nu au nici o răspundere în cazul unui accident nefericit.
E plin de maşini GPL în parcările subterane, deşi accesul lor e interzis. Nu sunt controale. Sigur, poate unora li se va părea o muncă, o cheltuială sau o responsabilitate în plus, dar consider că ar fi un gest de normalitate să le amintească mai mult utilizatorilor parcării de această interdicţie, prin anunţuri cât mai vizibile şi chiar prin verificări aleatorii. Fac un apel către administratorii parcărilor: luaţi măsuri pentru respectarea interzicerii acesului maşinilor GPL în subteran, pentru a preveni eventualele accidente!”, a declarat Laurenţiu Alexandru Păştinaru.
Preşedintele ANPM este de părere că niciun conducător auto nu caută regulamentul de parcare al unui mall, înainte de a merge la cumpărături, iar mulţi dintre cei care deţin maşini cu GPL nu sunt conştienţi de ce ar însemna o explozie în subteran.
„În cazul maşinilor echipate cu astfel de instalaţii, unul din cele mai importante pericole este degajarea accidentală de gaz din sistemul maşinii. Dacă în aer liber gazul s-ar dispersa mult mai uşor datorită curenţilor, în parcările subterane lucrurile nu stau la fel. Gazul petrolier lichefiat este mai greu decât aerul şi, prin urmare, rămâne ca un nor invizibil şi inflamabil, în garaj, în cazul unei scurgeri în sistemul de combustibil, spre deosebire de metan, de exemplu, care este mai uşor decât aerul, iar dacă iese din rezervor se ridică şi este evacuat prin sistemul de ventilaţie.
Nu are nimeni nimic cu maşinile GPL, sunt bune pentru mediu, dar trebuie să ne obişnuim ca atunci când regula interzice intrarea maşinilor care funcţionează cu gaz, să respectăm acest lucru”, a mai spus preşedintele ANPM, subliniind că maşinile GPL chiar sunt o soluţie salvatoare pentru reducerea poluării şi cheltuielilor pentru combustibil.
Mai multe studii realizate la nivel european au arătat că gazul petrolier lichefiat poluează mai puţin decât benzina şi motorina, având un proces de ardere mult mai curat decât al altor carburanţi din combustibili fosili. De asemenea, GPL nu conţine substanţe periculoase precum benzen, sulf sau plumb şi are o ardere completă, fiind considerat cea mai bună variantă de alimentare, cu 15% mai puţin poluantă decât benzina, potrivit unui comunicat al ANPM.
„Conform reglementărilor naționale, un rezervor de GPL poate fi utilizat pentru o perioadă de 10 ani, începând de la data fabricației acestuia, care este inscripționată (poansonată) pe eticheta acestuia sau chiar pe rezervorul propriu-zis.
După această perioadă, rezervorul trebuie să fie înlocuit cu un altul, identic cu cel inițial sau compatibil cu restul instalației montate pe autovehicul.
Înlocuirea se face obligatoriu în unități autorizate de RAR pentru montajul, revizia sau repararea instalațiilor GPL”.
După înlocuirea rezervorului, deținătorul legal sau un reprezentant legal al acestuia trebuie să prezinte autovehiculului la una dintre reprezentanțele RAR, cu programare prealabilă, pentru înscrierea în cartea de identitate a vehiculului (CIV) a datelor de identificare ale noului rezervor, în baza certificatului de calitate și garanție a lucrării, eliberat de unitatea care a efectuat lucrarea, precizează Registrul Auto Român.
La prezentarea la RAR se verifică corectitudinea montajului și se face o verificare a emisiilor poluante la funcționarea cu benzină și la funcționarea cu GPL.