Blue Air a intrat în insolvență. Mii de români așteaptă să își recupereze banii pe bilete. Printre creditorii companiei low-cost, care a fost preluată de către stat în proporție de 75% pentru că nu și-a mai îndeplinit obligațiile după ce primit un ajutor de stat substanțial în cea mai grea perioadă a pandemiei de COVID-19, se numără ROMATSA, aeroportul din Cluj-Napoca, AirClaim, dar și numeroase persoane fizice.
„Admite cererea debitorului Blue Air Aviation SA. În temeiul art. 71 alin.1 din Legea nr.85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvenţă, deschide procedura generală împotriva debitorului Blue Air Aviation SA. Dispune conexarea dosarului nr. 6050/3/2023”, potrivit deciziei instanței.
După ce Blue Air a intrat oficial în insolvență, a fost desemnat un administrator judiciar provizoriu, respectiv consorţiul de practicieni în insolvenţă format din INFINEXA RESTRUCTURING şi MUŞAT & ASOCIATII – RestructuringInsolvency.
Până în septembrie 2022, Blue Air era cea mai mare companie aeriană românească după numărul de pasageri transportaţi, cu un model de business Ultra – Low – Cost (ULC).
În urma acumulării mai multor datorii Ministerul Mediului a blocat pe data de 6 septembrie conturile liniei aeriene. Apoi, pe 7 septembrie, autoritățile au suspendat poprirea, dar operatorul aerian low-cost a anunţat că va relua zborurile abia din 10 octombrie, precizând că nu dispune de fondurile necesare plăţii combustibilului şi celorlalte cheltuieli operaţionale.
După care reprezentanții Blue Air au informat că nu vor fi reluate zborurile nici din 10 octombrie, spunând că se află în discuţii cu potenţialii investitori, creditori şi Guvernul României pentru a-şi restructura profilul de capital. În noiembrie, compania a fost practic naționalizată.
Recent, președinte al Autorității pentru Administrarea Activelor Statului, Daniel Geantă, că dezvăluit că ”în momentul de față, la Blue Air mai este un singur angajat, directorul economic. Doamna face eforturi considerabile ca să ne pună la dispoziție actele necesare. Am cerut situația financiară, situația creanțelor, a angajaților. În momentul acesta nu avem o situație foarte clară”.
Mai mult, Geantă a explicat că fostul CEO al Blue Air și-a dat demisia, astfel că acum nu are cine să închidă cărțile de muncă, situațiile financiare sau să discute cu creditorii.
În ceea ce îi privește pe cei aproximativ 230.000 de pasageri afectaţi de anulările zborurilor în toamnă Daniel Geantă nu este prea optimist. Acesta spune că perspectivele lor de a-și recupera banii pe bilete sunt reduse, dat fiind ce a găsit statul la Blue Air.
”Situația financiară e dezastruoasă, bani în conturi sunt foarte puțini. Până nu avem un tablou foarte clar, nu putem vorbi despre astfel de lucruri. În funcție de suma pe care o putem strânge vom putea spune ceva concret”, a declarat președinte al Autorității pentru Administrarea Activelor Statului.
Citește și O nouă lovitură de la Wizz Air! Toate zborurile vor fi anulate