Marcel Boloș a explicat că Guvernul a adoptat o ordonanţă simplă cu patru modificări importante pentru beneficiarii de card de energie. Una dintre problemele care au necesitat reglementare a fost cea privitoare la beneficiarii care au domiciliul fără nomenclator stradal.
„În şedinţa de Guvern de astăzi am discutat două subiecte esenţiale şi importante pentru beneficiarii de voucher sau card de energie precum şi problema stadiului implementării la zi a Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă. Legat de primul subiect, Guvernul a adoptat o ordonanţă simplă cu patru modificări importante pentru beneficiarii de card de energie. Prima problemă şi prima măsură reglementată este cea privitoare la beneficiarii care au domiciliul fără nomenclator stradal,”
a spus ministrul Investiţiilor şi Fondurilor Europene, citat de Agerpres.
Marcel Boloș a spus că autoritățile estimează peste 550.000 de astfel de situaţii în care beneficiarii nu au nomenclator stradal și a explicat că printr-un sistem de declaraţii pe propria răspundere şi cu informaţiile culese din teren de către Poşta Română se va ajunge în posesia acestor informaţii.
„La sate mai ales, în zona rurală, unde încă nu s-au elaborat nomenclatoarele stradale, aici e posibil ca beneficiarii noştri să figureze toţi la o singură adresă. Repet, nu e întocmit încă nomenclatorul stradal. Sunt din estimările noastre peste 550.000 de astfel de situaţii. Dau exemplu judeţului Teleorman. Este o situaţie cu care ne-am întâlnit: 40.000 de beneficiari figurează sau au această situaţie a domiciliului fără nomenclator stradal, respectiv toţi beneficiarii sunt la aceeaşi adresă. Iar Guvernul a aprobat ca printr-un sistem de declaraţii pe propria răspundere şi cu informaţiile culese din teren de către Poşta Română practic să ajungem în posesia acestor informaţii cu beneficiarii noştri şi cu clarificarea domiciliului şi respectiv a situaţiei locative raportate la locul de consum şi în acest fel să putem face verificările în ceea ce priveşte plafonul de venit şi respectiv calculul venitului mediu pe membru de familie pe loc de consum şi în acest fel beneficiarii să poată intre în drepturi”, a spus Marcel Boloş la briefingul susţinut la finalul şedinţei Executivului.
El a explicat că mecanismul este relativ simplu şi se va derula de luni 16 ianuarie şi până pe 1 februarie. În această perioadă vor fi distribuite declaraţiile pe propria răspundere pentru situaţiile în care beneficiarii figurează la aceeaşi adresă, mai scrie sursa citată.
„A doua măsură şi a doua situaţie pe care am reglementat-o este aceea în care în general şi în special beneficiarii noştri au colocatari care figurează la adresa de domiciliu, dar aceştia nu locuiesc efectiv la acea adresă şi nici nu se poate face radierea acestor colocatari de la adresa de domiciliu, în acest fel punând beneficiarul în situaţia de a fi exclus din lista de beneficiari. Pentru aceasta, mecanismul aprobat de către Guvern este cel în care beneficiarul în cauză, pe baza înştiinţării pe care o transmitem pentru fiecare dintre beneficiarii excluşi din listă, se va adresa primăriei din raza de domiciliu de care aparţine pentru a i se întocmi o anchetă socială în care se va valida situaţia de la faţa locului respectiv câţi locuiesc la adresa de domiciliu. Vă reamintesc că noi acordăm sprijinul pentru compensarea preţului la facturile pentru energie în funcţie de locul de consum, consumurile energetice ale locului de consum şi încercăm să respectăm plafonul de venit la locul de consum să depăşească cei 2.000 de lei”, a declarat Marcel Boloş.
Ministrul a oferit şi câteva termene privind ajutorul de compensare a preţului la facturile de energie. Astfel, începând cu 16 ianuarie şi până la 1 februarie se vor distribui către asociaţiile de proprietari scrisoarea prin care se prezintă asociaţiilor metodologia de utilizare a certificatului de validare a datoriilor şi modelul certificatului de validare a datoriei. Marcel Boloş a menţionat că 152.000 de asociaţii de proprietari vor beneficia de această măsură.
În perioada 1 februarie – 15 februarie se vor distribui înştiinţările pentru cei care sunt eliminaţi din liste pentru că figurează împreună cu alţi colocatari care din verificări duc media veniturilor peste 2000 de lei. Ministrul a menţionat că există 313.000 de cazuri.
Ministrul de resort a explicat şi traseul pe care titularul de card care doreşte să-şi plătească factura de încălzire de la bloc ar trebui să-l urmeze.
„(…) După ce a primit cardul, beneficiarul care vrea să-şi plătească căldura la bloc solicită asociaţiei de proprietari acest certificat de validare a datoriei. Asociaţia de proprietari completează cu datele de identificare şi suma pe care o datorează certificatul. După aceea, beneficiarul are două modalităţi: aceea în care merge la Oficiul Poştal cu trei documente – actul de identitate, cardul de energie şi certificatul de validare a datoriei – pentru căldura la bloc. A doua modalitate este la poştaş, care poate să întocmească formalităţile pentru ca să-şi plătească căldura la bloc. Este extrem de simplu. Nu are documentaţie sofisticată. După ce s-a completat dovada privind serviciile de mandat poştal, Poşta are la dispoziţie banii pe care noi i-am virat Poştei pentru toţi beneficiarii. Nu este un mecanism în care lumea ia banii şi după aceea am scăpat de sub control scopul pe care îl avem prin intermediul acestui mecanism, ci pur şi simplu noi avem virarea banilor”, a menţionat oficialul.