La nivel de țară, 65 de elevi care au absolvit clasa a VIII-a au media 10 la Evaluarea Națională 2024, potrivit Ministerului Educației. Miercuri, 3 iulie, Ministerul Educației a publicat rezultatele inițiale de la capacitate.
Potrivit datelor oficiale, este cel mai mic număr de medii de 10 din istoria evaluării naționale. 42,40% dintre elevii din mediul rural nu au reușit să obțină media 5 la Evaluare. 48,67% nu au obținut nota 5 la proba de Matematică și 39,56% dintre elevii din rural nu a luat 5 la Limba română.
Citește și: Evaluarea Națională 2024. Ce trebuie să știe elevii înainte de marele examen. Este complet interzis!
La Evaluarea din 2023, 12 elevi de la școli din mediul rural au luat nota 10 atât la Limba română, cât și la Matematică, scrie edupedu.ro.
Elevii de clasa a VIII-a au fost provocați să-și demonstreze abilitățile de înțelegere și interpretare a două texte literare: un fragment din „Cireșarii” de Constantin Chiriță și un altul din „Portret” de Cella Delavrancea. Deși proba a fost concepută pentru a evalua competențele literare, rezultatele au fost adesea surprinzătoare și pline de „perle” care au stârnit amuzamentul și uimirea profesorilor.
Una dintre cele mai memorabile greșeli de la Evaluarea Națională a fost comparația inedită între „Cireșarii” și Biblie. Un elev a scris: „Pot asocia cartea „Cireșarii” cu Biblia, lectura mea suplimentară. Sunt personaje multe, frumoase și copii în amândouă. Printre care, Isus”. Această analogie neobișnuită a demonstrat nu doar o lipsă de înțelegere a textelor, dar și o creativitate aparte.
Un alt elev a făcut o paralelă surprinzătoare între „Cireșarii” și celebrul aventurier Indiana Jones, scriind: „Cireșarii sunt Indiana Jones și Arca Secretelor, doar că români. Și eu ador cireșele! E trăsătura personală care mă apropie de personaj”. Această observație a fost însoțită de o notă personală a elevului de la Evaluarea Națională.
Verbele și definițiile lor au fost, de asemenea, o sursă de confuzie la Evaluarea Națională. Un elev a încercat să definească verbul „foc” astfel: „Foc este verb. Vine de la „dai foc”, deci modul prezent”. Această greșeală denotă o înțelegere limitată a gramaticii, dar și o abordare inovatoare în încercarea de a explica termenii.
Descrierea „cireșarilor” a fost transformată într-o poveste idilică despre viața de culegător de cireșe: „Cireșarii erau persoanele care acum, în iunie, și pââână în august, culegeau muuulte cireșe. Apoi le numărau: una, două, trei și tot așa. Șeful cireșarilor era numit cireșar-șef. Ce frumoasă era viața de cireșar!”. Aceasta reprezintă o înflorire fantezistă a sarcinii elevilor, transformând-o într-o scenă pastorală.