Evaluarea Națională 2024 a adus în prim-plan creativitatea și umorul involuntar al elevilor, mai ales la proba scrisă la Limba și Literatura Română. Elevii de clasa a VIII-a au fost provocați să-și demonstreze abilitățile de înțelegere și interpretare a două texte literare: un fragment din „Cireșarii” de Constantin Chiriță și un altul din „Portret” de Cella Delavrancea. Deși proba a fost concepută pentru a evalua competențele literare, rezultatele au fost adesea surprinzătoare și pline de „perle” care au stârnit amuzamentul și uimirea profesorilor, notează Antena 3 CNN.
Una dintre cele mai memorabile greșeli de la Evaluarea Națională a fost comparația inedită între „Cireșarii” și Biblie. Un elev a scris: „Pot asocia cartea „Cireșarii” cu Biblia, lectura mea suplimentară. Sunt personaje multe, frumoase și copii în amândouă. Printre care, Isus”. Această analogie neobișnuită a demonstrat nu doar o lipsă de înțelegere a textelor, dar și o creativitate aparte.
Un alt elev a făcut o paralelă surprinzătoare între „Cireșarii” și celebrul aventurier Indiana Jones, scriind: „Cireșarii sunt Indiana Jones și Arca Secretelor, doar că români. Și eu ador cireșele! E trăsătura personală care mă apropie de personaj”. Această observație a fost însoțită de o notă personală a elevului de la Evaluarea Națională.
Te-ar putea interesa și: Evaluarea Națională 2024. Ce trebuie să știe elevii înainte de marele examen. Este complet interzis!
Confuzia privind figurile de stil a fost și ea prezentă, un exemplu fiind: „O figură de stil este fâlfâitul. Pentru că e un stil anume de a se deplasa, fâlfâind unde ai nevoie în ziua aceea”. Aceasta demonstrează o înțelegere literală și amuzantă a conceptului de figură de stil. În aceeași notă, un alt elev a explicat: „Figură de stil: aripa moale. Nu știm de ce e moale, poate nu e moale, dar așa i s-a părut drăguț autorului”, sugerând o interpretare liberă și personală a textului literar.
Verbele și definițiile lor au fost, de asemenea, o sursă de confuzie la Evaluarea Națională. Un elev a încercat să definească verbul „foc” astfel: „Foc este verb. Vine de la „dai foc”, deci modul prezent”. Această greșeală denotă o înțelegere limitată a gramaticii, dar și o abordare inovatoare în încercarea de a explica termenii.
Descrierea „cireșarilor” a fost transformată într-o poveste idilică despre viața de culegător de cireșe: „Cireșarii erau persoanele care acum, în iunie, și pââână în august, culegeau muuulte cireșe. Apoi le numărau: una, două, trei și tot așa. Șeful cireșarilor era numit cireșar-șef. Ce frumoasă era viața de cireșar!”. Aceasta reprezintă o înflorire fantezistă a sarcinii elevilor, transformând-o într-o scenă pastorală.
În final, un elev a adus un zâmbet pe fața profesorilor care au corectat lucrări la evaluarea Națională printr-o referință modernă: „Unul dintre personaje se numea Tic. La fel ca în Tic Tac!”. Această observație arată modul în care cultura pop contemporană influențează percepția elevilor asupra literaturii clasice.
Citește și: Când se începe școala. Calendarul anului școlar 2024-2025 vine cu schimbări pentru elevi