Sistemul de educație din România devine o rușine tot mai mare. Rezultatele finale de la cele două examene importante din viața unui elev au scos în evidență multe cifre rușinoase, care au fost ascunse în ultimii ani, a transmis digi24.ro.
Din fiecare generație se pierde jumătate, deși au fost copii care merită să fie lăudați, deoarece au depus un real efort de a promova unele dintre cele mai importante examene din viață, mai mulți au absentat și sunt cifre îngrijorătoare.
Cifrele arată că din 221.000 de copii născuți în generația care a susținut săptămâna trecută examenul de Bacalaureat, doar 87.226 au promovat, însă problema vine aici: 100.000 din numărul total nu au ajuns să se înscrie.
Printr-o comparație, 100.000 de lucrători non-UE au fost aduși în fiecare an să presteze servicii pe teritoriul românesc, iar 100.000 de copii nu mai ajung să susțină BAC-ul. Mai mult, rata șomajului în rândul absolvenților învățământului scăzut şi mediu a fost de 14,2%, respectiv 5,2%. Rata şomajului a fost de doar 1,7% în cazul persoanelor cu studii superioare.
Cauza acestor cifre îngrijorătoare nu este lipsa resurselor, în ciuda faptului că, educație este subfinanțată, cu doar 6.834 de lei/an/elev costul standard.
Oana Toiu, deputat USR și membru în Biroul Național al USR, a vorbit despre situația elevilor în privința sistemului școlar.
„Sunt copii care au petrecut tot liceul sub egida „României Educate”, slogan de afiș, când în realitate nici naveta nu o aveau decontată integral. Anul trecut mi-a scris o profesoară din orașul meu natal, Târgoviște, că avea două surori dintr-un sat apropiat care veneau pe rând la liceu, pentru că nu își permiteau părinții mereu, din salariul minim, costul a patru bilete pe zi, iar în noile legi ale Educației ne-a fost refuzat amendamentul de plată a transportului de consiliul județean, a rămas că pun părinții bani și îi recuperează, dacă, cândva.”, a spus Oana Toiu.
Tot ea subliniază faptul că nu elevii sunt de vină pentru ce se întâmplă în sistemul de învățământ și că nu au legătură cu notele care s-au luat la examene, deoarece există 53 de licee, unde niciun elev nu a promovat.
„Situația nu dă semne de îmbunătățire, dacă nu facem reformele necesare să susținem fiecare copil în școală și unde familia nu are resurse și să adaptăm educația la o piață a muncii mult în viitor deja. Veștile nu sunt mai bune nici dacă ne uităm la cei care au dat evaluarea națională săptămâna trecută, ca să intre la licee unde se va preda la multe materii după manuale aprobate înainte ca ei să se fi născut (da, în 2004, când te conectai la internet prin cablu de telefon și noi nu eram în UE – ambele informații găsite rătăcite încă prin manuale),”, a mai adăugat deputatul USR.
Pe drumul spre Evaluarea Națională au fost pierduși peste 60.000 de copii, iar 15.500 care erau în clasa a 7-a, nu s-au prezentat la examen. Ministerul a găsit soluția în cazul acestor copii „fie nu au promovat clasa a VIII-a, fie nu doresc să susțină Evaluarea Națională”.
„Când i-a pierdut pe drum? An de an. Din generația lor, 36.000 de copii nici măcar nu au ajuns să pună stiloul în mână la școală. Ei nu mai apar înscriși la clasa pregătitoare, deși nu toți sunt plecați din țară. Legea obligă autoritățile să se asigure cu familia că sunt înscriși și ajutați, dar ajutorul adesea e pe hârtie – de la ONG-uri sau de la oameni cu har care nu pot compensa mereu ceea ce nu face statul.
Uneori, când acești copii sunt găsiți, sunt prea măricei să se înscrie și ajung la a doua șansă cu adulții, seara, unde nu se fac grupe destule și nu se potrivește nicicum unor copii, mai ales dacă vorbim despre fete”, a menționat Toiu.
De asemenea, potrivit mai multor studii, cei care au absolvit școala au șanse mai mari la un viitor mai bun, la salarii mai mari și oportunități mai mari de angajare, conform sursei citate.
Alte articole: Bacalaureat 2023. S-au afișat rezultatele finale la examenul maturității după contestații. Rata de promovare este 75%