Veste mare pentru șoferi! Aceștia își vor putea cumpăra asigurarea auto obligatorie în regim de franşiză. E modificarea prevăzută în noua lege RCA. Astfel, șoferii vor plăti un preţ mai mic la RCA, dar îşi iau angajamentul ca, în caz de accident, să suporte o parte din daună. Măsura ar trebui să-i facă mai responsabili pe conducătorii auto, notează observatornews.ro.
Cu scopul de a-i disciplina pe şoferi, Autoritatea de Supraveghere Financiară introduce sistemul de franşiză la asigurările RCA, după modelul Casco. Cel care optează pentru franşiză primeşte o reducere la RCA, însă se impune o condiţie: în cazul în care produce un accident, va plăti o parte din daună.
„Franşiza nu este plătibilă la momentul achiziţiei poliţei RCA. Ea este plătibilă doar în cazul unui incident pe perioada acoperirii poliţei RCA”, explică Alexandru Petrescu, preşedintele ASF.
„În momentul în care se întâmplă un eveniment, asigurătorul va plăti integral la cel care este păgubit. Şi va încerca să-şi recupereze franşiza de la titularul poliţei de asigurare”, spune Viorel Vasile, CEO companie brokeraj.
Franşiza ar putea aduce o reducere de preţ la poliţa RCA de aproximativ 10%, conform ASF. De exemplu, la o asigurare care costă 1.000 de lei, şoferul va plăti 900 de lei. Dar, în caz de accident, va achita suma asumată în faţa asigurătorului. 500 de lei, spre exemplu.
„Depinde de istoricul fiecărui şofer. Dacă ştie că e ok, poate să fie o variantă. Dacă scade şi preţul, poate să fie o alternativă”, spune un şofer.
„Ar fi şoferii mult mai atenţi şi responsabili”, crede un altul.
„În funcţie de cât de mare e franşiza, atât de mare e reducerea. Omul când vede că are de suportat o parte din despăgubire va fi mult mai atent atunci când circulă”, este de părere Viorel Vasile, CEO companie brokeraj.
Totuși, ar trebui găsită varianta prin care compania de asigurare să aibă garanţia că şoferul poate plăti franşiza.
„Cum faci dovada capacităţii financiare? Eu, ca persoană fizică, astăzi sunt de acord să plătesc o franşiză de 1.000 de lei. Tu îmi scazi poliţa. Dar peste 6 luni, când o să am accidentul, eu nu mai sunt angajat”, spune Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR.
În continuare, există problema preţurilor pentru asigurările obligatorii, care îi lasă pe mulţi şoferi fără bani în buzunar. Chiar preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară spune că unele companii practică tarife injuste, chiar şi de 2-3 ori peste cele de referinţă.
„1.600 de lei. Cât a crescut preţul? Dublu, faţă de ce a fost anul trecut. Şi nu mi se pare normal. Şoselele sunt aceleaşi şi sunt proaste”, se plânge un şofer.
Autorităţile promit că vor lansa, în vara lui 2024, un ghid de conduită pentru companiile de asigurare.
„Atât timp cât asigurătorii nu repectă legea, în niciun caz nu vedem cum vor respecta un ghid de conduită care n-are nicio valoare juridică”, a declarat Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR.
Noua lege RCA ar putea fi votată săptămâna viitoare în Parlament.