Studiul vine cu o noutate în ceea ce privește preferințele fetelor și băieților. În timpe ce fetele își doresc mai multă independență financiară, semnificativ mai mulţi băieţi menţionează dorinţa de faimă/ celebritate.
Conform sursei citate, printre cei mai menţionaţi factori motivatori în rândul tinerilor, se numără independenţa financiară (47%), împlinirea pe plan personal (44%), starea de sănătate (37%), dorinţa de a lăsa ceva de valoare în urmă (33%).
Semnificativ mai multe fete menţionează independenţa financiară şi dezvoltarea psihică/ emoţională, în timp ce semnificativ mai mulţi băieţi menţionează dorinţa de faimă/ celebritate.
După terminarea studiilor, tinerii au în vedere: angajarea în România (24%, în scădere faţă de anul trecut 30%), continuarea studiilor în România (24%), angajarea în altă ţară (9%). Semnificativ mai multe fete menţionează angajarea în România, în timp ce semnificativ mai mulţi băieţi menţionează angajarea în altă ţară.
Pentru cei care iau în calcul opţiunea de angajare, cel mai important criteriu pe care îl folosesc în selectarea unui loc de muncă este satisfacţia oferită de ceea ce fac. Trei sferturi dintre ei se ghidează după acest principiu, iar mai mult de jumătate dintre participanţii la studiu (53%) urmăresc să obţină un pachet salarial cât mai consistent. Aproape tot atâţia (51%) preferă un program de lucru flexibil şi posibilitatea de a lucra de la distanţă, iar 45% se orientează către o echipă şi o atmosferă de lucru în care să se simtă confortabil.
„Tinerii Generaţiei Z au crescut având derulată pe fundal mentalitatea inoculată părinţilor şi bunicilor, mentalitate de tipul „dacă vrei rezultate trebuie să munceşti mult”; „niciun efort nu este prea mare dacă e pentru munca ce îţi place”, mentalitate care a pavat calea către obsesie, workaholism, burnout şi depresie. De aici şi nevoia de a rescrie scenariul pentru filmul acesta al desfăşurării muncii”, a subliniat Leonard Rizoiu, Managing Partner pentru LeoHR.
Percepţia asupra beneficiilor extrasalariale plasează ca principale beneficii de bază tichetele de masă şi asigurările de sănătate sau abonamentele medicale, ambele întrunind opţiunile a 73% dintre respondenţi. Beneficiile speciale care îi atrag pe tineri către un loc de muncă sunt abonamentul la sala de sport şi cadourile primite de la angajator (66%) fiind îndeaproape urmate de asigurarea chiriei (65%). Aceste beneficii nu numai că atrag noua forţă de muncă, ci şi ajută la păstrarea acesteia.
Printre factorii care influenţează starea de bine la locul de muncă, tinerii menţionează preponderent: echipa/ colectivul (76%), flexibilitatea de lucru (59%), sistemul bine organizat al locului de muncă (54%) şi accesul la oportunităţi de dezvoltare (50%). În timp ce fetele apreciază mai mult echipa/ colectivul şi accesul la oportunităţi de dezvoltare, băieţii apreciază mai mult autonomia în muncă. Aşteptările lor legate de promovare sunt foarte ridicate, aproape jumătate (49%) apreciind că promovarea ar trebui să o primească în termen de maxim un an de la intrarea pe o poziţie, iar 17% evaluează că o vor primi peste cel puţin 2 ani. Lucrurile stau un pic diferit în ceea ce priveşte schimbarea locului de muncă, doar 18% doresc să îşi schimbe jobul în mai puţin de un an şi 15% plănuiesc să stea mai mult de 5 ani într-o companie.
Motivul principal al tinerilor pentru care vor să-şi construiască o carieră profesională este pentru siguranţa sau independenţa financiară (55%), la mare distanţă fiind urmat în ierarhia opţiunilor de necesitatea de dezvoltare personală (14%). Pentru majoritatea tinerilor, posibilitatea lucrului de la distanţă care să le permită opţiunea de a călători şi munci în acelaşi timp (61%) îi poate motiva să îşi atingă obiectivele mai repede, acelaşi procent întrunind şi opţiunea lucrului de acasă. Cum 56% dintre tineri arată că sunt dispuşi să meargă la birou, se pare că modul de lucru hibrid este soluţia de viitor, acolo unde activitatea se pretează.
În ceea ce priveşte atitudinea faţă de bani, 89% dintre tineri şi-ar dori să facă bani rapid şi uşor.
De asemenea, 70% consideră că toţi avem obligaţia morală să ne plătim datoriile (credite bancare, facturi, etc.) la timp, în timp ce 64% dintre respondenţi afirmă că persoanele care nu îşi plătesc datoriile la timp nu sunt de încredere.