- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Generația Z: vise mari, dar pe eforturi mici. Un nou studiu relevă ce vor românii atunci când vine vorba despre jobul ideal

10 Oct, 10:48 • Bumbeneci Diana
Jobul ideal pentru români: salariu corect, program de lucru flexibil și colegi competenți. Cum diferă cerințele între cele 4 generații active simultan pe piața muncii.
Generația Z: vise mari, dar pe eforturi mici. Un nou studiu relevă ce vor românii atunci când vine vorba despre jobul ideal

Comunicat: Controversata generație Z pune accentul pe lipsa presiunii și a stresului la un job, în timp ce pentru generația Baby Boomers e mai important să lucreze într-un mediu prietenos, care le oferă sentimentele de apartenență și siguranță, arată un studiul „Workplace for all. Harta motivației intergeneraționale la locul de muncă” realizat de Pluxee și Ipsos România.

Generația Z, descrisă ca: flexibilitate maximă și productivitate minimă la job

Locul de muncă ideal, în viziunea aproximativ tuturor angajaților este unul remunerat corect, în care pot să își stabilească singuri programul și unde să lucreze alături de colegi competenți.

În prezent, în România sunt activi peste 5,7 milioane de români cu vârste cuprinse între 15 și 64 de ani. Studiul analizează în România care sunt preferințele și atitudinile față de muncă ale celor 4 generații active în piața muncii. Cele 4 generații de angajați ce s-au format și dezvoltat în sisteme economice și sociale extrem de diferite: de la angajații cei mai seniori, maturizați într-o economie centralizată, la cei mai tineri, născuți după 1996 și educați în apogeul revoluției digitale. Indiferent de vârsta avută, angajatul caută să lucreze într-un loc de muncă recompensat echitabil, lipsit de presiune și de stres, cu un program de lucru de 4 zile pe săptămână.

Gen-Z preferă un job lipsit de stres, iar Baby Boomers unul ce le oferă un sentiment de apartenență

Studiu joburi români
Studiu joburi români

Rezultatele studiului arată că în topul priorităților angajaților din România se află atât aspecte ce îmbină recompensarea echitabilă a muncii cu o cultură organizațională ce pune accent pe stabilitate și pe lipsa presiunii, cât și beneficii precum săptămâna de lucru redusă la job.

Însă, așteptările legate de muncă tind să evolueze și să se schimbe o dată cu vârsta: în timp ce pentru tinerii din Generația Z lipsa presiunii la job se află pe locul 2 în topul priorităților, pentru angajații mai maturi, din generațiile Y și X, stabilitatea locului de muncă e mult mai importantă. Angajații din generația Baby Boomers, pe de altă parte, caută un loc de muncă ce le oferă, pe lângă stabilitate, și un mediu de lucru prietenos, în care să aibă un sentiment de apartenență.

Cei mai mulți promotori ai actualului job se află în rândul generației Baby Boomers, 40% dintre aceștia declarând că ar recomanda compania unde lucrează în prezent unui prieten sau cunoștințe.

Studiul ne arată că realitatea complexă a pieței muncii actuale impune o schimbare de paradigmă în leadership. Nu mai putem vorbi despre strategii transgeneraționale pentru motivarea și retenția angajaților. Fiecare generație are propriul set de valori, preferințe și așteptări care îi modelează atitudinea față de muncă și loialitatea față de angajator.

Pentru a rămâne competitivi și a atrage cele mai bune talente, liderii trebuie să devină poligloți generaționali – să învețe să vorbească pe limba fiecărei generații și să creeze culturi organizaționale care îmbrățișează și valorifică diversitatea.

În România anului 2024, în condițiile unui deficit acut de talente cu o mentalitate globală și abilități digitale, companiile care vor reuși să conducă și prin prisma generațiilor vor fi cele care vor face diferența pe termen lung și vor contribui decisiv la dezvoltarea economică și socială a țării”, susține Alina Stepan, Country Manager Ipsos Romania | Cluster Head Ipsos SEE.

Studiu joburi români
Studiu joburi români

Provocați să descrie locul de muncă ideal, 31% dintre angajați precizează importanța unui salariu corect, 22% menționează necesitatea de a beneficia de program flexibil, cu posibilitatea de lucru de la distanță și 16% apreciază o echipă alcătuită din colegi competenți și dornici să ajute. Aceste aspecte sunt comune tuturor generațiilor, mai puțin Baby Boomers: 17% dintre aceștia preferă un job unde să meargă cu drag și doar 13% dintre ei consideră că locul de muncă ideal este unul în care au parte de un program flexibil.

Analizând stilurile de lideri preferate de majoritatea generațiilor de români, 44% aleg cu precădere un manager care reușeste să motiveze echipa, care încurajează inovația și creativitatea. Stilul de lider cel mai puțin popular, ales doar de 5% de către participanții la studiu, este cel autocratic, ce evită consultarea echipei.

Cum comunică angajații între ei?

Indiferent de vârstă, peste 50% dintre angajați preferă să comunice la muncă prin intermediul aplicaţiei WhatsApp. Preferințele legate de alte metode de comunicare variază în funcție de vârsta angajaților: în timp ce doar 1 din 3 tineri din generația Z aleg să se întâlnească cu colegii, pentru angajații mai maturi aceasta este metoda preferată de comunicare. 59% dintre salariații Generației X și 68% dintre Baby Boomers preferă întâlnirile față în față. Referitor la apelurile telefonice, 33% dintre membrii generației Z preferă această metodă, în timp ce 53% dintre Baby Boomers – preferă să își apeleze colegii.

Citește și: Job plătit cu 4.800 de lei în România. Trebuie să ai doar 8 clase. Iată condițiile

Preferințelor generațiilor la locul de muncă

Generația Z

Atunci când se vorbește despre muncă, generația Z are o viziune diferită. Aceștia preferă un al 13-lea salariu, un mediu de lucru lipsit de presiune, un salariu competitiv, urmate de stabilitatea locului de muncă și plata orelor suplimentare. Raportat la pachetul de beneficii extrasalariale preferat, acesta este alcătuit din asigurări de sănătate pentru ei și familia lor, asigurare de viață, card de vacanță, pensie privată și finanțarea transportului la/de la birou.

Generația Y
Generația Y este generația cu cele mai clar conturate priorități referitoare la locul de muncă. În top 3 se află salariul competitiv, stabilitatea locului de muncă și al 13-lea salariu, urmate de plata orelor suplimentare și un mediu de lucru lipsit de presiune. Când e vorba de pachetele de beneficii extrasalariale preferate, acestea se remarcă prin nevoia de flexibilitate și de varietate. Angajații din generația Y așteaptă beneficii extrasalariale precum asigurările de sănătate pentru ei și pentru familia lor, card de vacanță, card de masă, pensie privată și beneficii pentru sănătate și fitness.

Generația X
Angajații din generația X se aseamănă cu cei din generația Y în ceea ce privește prioritățile legate de muncă, o diferență fiind prioritatea acordată asigurărilor de sănătate. Angajații cu vârsta cuprinsă între 44 și 58 de ani preferă un loc de muncă ce le oferă un salariu competitiv, cu al 13-lea salariu sau plata orelor suplimentare, în care beneficiază de stabilitate. În pachetul de beneficii extrasalariale așteptat de către aceștia se regăsesc asigurarea de sănătate (pentru ei și pentru familie), card de vacanță, pensia privată, asigurare de viață și card de masă.

Baby Boomers
Cei mai maturi dintre angajații români preferă un job unde primesc un salariu competitiv, în care orele suplimentare sunt plătite, într-o companie ce le oferă un mediu de lucru stabil, prietenos, în care au un sentiment de apartenență. În pachetul de beneficii extrasalariale preferat de către aceștia se află: card de vacanță, pensia privată și asigurarea de viață, asigurările de sănătate pentru ei și pentru familie, card de masă.

Realizat în luna iunie a anului 2024, studiul a analizat atitudinile, provocările și preferințele față de job ale celor 4 generații de angajați activi în prezent: generația Z, cuprinzându-i pe cei născuți între 1996 și 2012, generația Y, alcătuită din persoane născute în intervalul 1980-1995, generația X, cu data de naștere în intervalul 1966-1979, și nu în ultimul rând, generația Baby-Boomers, formată din angajații născuți între 1945 și 1965.

Datele din cadrul studiului au fost culese prin chestionare online, iar design-ul de tip DUEL a stat la baza prioritizării factorilor motivaționali atât a celor generali, comuni, cât și pentru fiecare generație în parte. Această metodă presupune, pe lângă identificarea preferinței directe, și utilizarea unor principii din știința comportamentală și psihologia cognitivă pentru a surprinde atât răspunsurile directe, cât și pe cele indirecte ale oamenilor.

Vezi și: Job-ul de 20.000 de lei salariu. Nimeni nu vrea să lucreze acolo

Într-o mare de oameni care merg în direcții simple, seci sau poate chiar absurde, o lume grăbită și gata mereu să alerge pentru îndeplinirea unui scop, eu am ales să mă opresc în loc și să ... citește mai mult