Guvernul a amânat, în ședința de vineri, pentru o reuniune viitoare, o decizie în privința modificării legislației primare care reglementează sistemul de pensii private obligatorii (Pilonul 2) și facultative (Pilonul III). Principalele măsuri pe care urmează să le ia fiind: stabilirea unui comision unic de administrare, constituirea la nivelul entității a unui comitet de investiții format din membri independenți (care va adopta decizii pentru operațiunile de investire/dezinvestire), precum și a unui comitet de remunerare.
„Comisionul de administrare se constituie prin deducerea unui procent din activul total al fondului de pensii administrat privat, dar nu mai mult de 0,07% pe lună, astfel: 0,02% pe lună dacă rata de rentabilitate a fondului este sub nivelul ratei inflaţiei; 0,03% pe lună dacă rata de rentabilitate a fondului este cu până la un punct procentual peste rata inflaţiei;
0,04% pe lună dacă rata de rentabilitate a fondului este cu până la 2 puncte procentuale peste rata inflaţiei; 0,05% pe lună dacă rata de rentabilitate a fondului este cu până la 3 puncte procentuale peste rata inflaţiei, 0,06% pe lună dacă rata de rentabilitate a fondului este cu până la 4 puncte procentuale peste rata inflaţiei; 0,07% pe lună dacă rata de rentabilitate a fondului este peste 4 puncte procentuale peste rata inflaţiei”, se arată în proiectul de ordonanță.
De asemenea, Executivul vrea să oblige administratorii să dețină permanent un nivel adecvat de lichiditate, a cărui valoare acoperă activitatea curentă pentru o perioadă de cel puțin 6 luni, alături de segregarea atribuțiilor și responsabilităților diferitelor structuri de conducere, supraveghere și control, după caz, astfel încât să fie evitate eventualele conflicte de interese și să fie acordată autoritatea și independența necesară funcțiilor de control.
În ceea ce privește administratorul de pensii private, acesta trebuie să respecte în orice moment, pe parcursul desfăşurării activităţii, regulile de prudenţialitate stabilite prin ordonanță şi prin reglementările A.S.F. Reglementările interne ale administratorului cuprind prevederi referitoare la următoarele aspecte, fără a se limita la:
În scopul protejării intereselor participanţilor şi ale beneficiarilor şi a integrităţii sistemului de pensii administrate privat, administratorul are următoarele obligaţii:
Este pregătită și posibilitatea alocării activelor fondurilor de pensii Pilon II și Pilon III în investiții private de capital (private equity) sub forma acțiunilor la societăți din România, din state ale Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European sau sub forma titlurilor de participare la fondurile de investiții private de capital din România, din state membre ale Uniunii Europene sau din state aparținând Spațiului Economic European, în procent de până la 1% din valoarea totală a activelor fondului de pensii.
În situația în care statul român are dețineri sau participații în cadrul acestor entități, administratorul poate investi în aceste instrumente financiare, în procent de până la 3%. Un procent de 5% din activele unui fond de pensii pot fi investite într-un sigur emitent sau în fiecare categorie de active ale acestuia, fără a depăși în total 5%; în cazul în care statul român deține, direct sau indirect, o participație mai mare de 50% din capitalul social al unui emitent, administratorul poate investi 10% din activele unui fond de pensii în respectivul emitent sau în fiecare categorie de active ale acestuia, fără a depăși 10%, decizie pregătită inclusv în contextul viitoarei listări a Hidroelectrica.
În plus, regimul sancționatoriu va fi completat și clarificat, iar Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) va putea, în cazul declanșării procedurii de administrare specială, să desemneze Fondul de Garantare a Drepturilor din Sistemul Pensii drept administrator special, pentru asigurarea unui nivel suplimentar de siguranță a sistemului de pensii private în cazul în care niciun alt administrator nu îndeplinește cerințele legale în acest sens.