Guvernul dorește acum ca doar primul buletin electronic să fie gratuit și numai pentru tinerii care împlinesc 14 ani, în ciuda faptului că a stabilit, prin ordonanță de urgență, că eliberarea cărții electronice de identitate emise persoanelor cu vârsta mai mare de 14 ani se asigură din fonduri de la bugetul de stat sau din fonduri externe nerambursabile, având alocate și 200 milioane euro, prin PNRR, pentru 5 milioane de astfel de buletine, conform Profit.ro.
Costul unei cărți electronice de identitate este în prezent de 67 lei și până acum, în proiectul pilot de la Cluj, a fost suportat de la buget, tocmai pentru a stimula eliberarea în acest a format a buletinelor.
Buletinele electronice au început să fie emise în anul 2021 în Cluj, iar până la sfârșitul acestui an ar fi trebuit să înceapă să fie emise și în București, respectiv în toată țara. Noul document va înlocui treptat, până în august 2031, actuala carte de identitate.
Conform unei ordonanțe de urgență adoptate de Guvern la începutul acestui an, „contravaloarea cărții electronice de identitate emise persoanelor cu vârsta mai mare de 14 ani se asigură din fonduri alocate în acest sens de la bugetul de stat sau din fonduri externe nerambursabile”.
De asemenea, prin Planul Național de Redresare și Reziliență al României (PNRR), Componenta C7 – Transformare Digitală, Investiția 8 – Carte de identitate electronică și semnătura digitală calificată, au fost alocate 200 milioane de euro în scopul atingerii a 8,5 milioane de cetățeni cu carte electronică de identitate, fondurile PNRR asigurând gratuitea a 5 milioane de astfel de buletine.
În prezent, Guvernul a pregătit o hotăre în care arată că opțiunea eliberării gratuite a cărților electronice de identitate „a fost eliminată, deoarece conștientizarea populației în direcția adoptării cărții electronice de identitate, suportând costul acesteia, nu ar fi suficient de determinantă”.
Astfel, proiectul are în vedere oferirea gratuită a unei cărți electronice de identitate doar persoanelor care au împlinit vârsta de 14 ani, contravaloarea fiind asigurată o singură dată din fonduri externe nerambursabile și o singură dată într-un interval de 5 ani.
Conform impactului calculat, Guvernul va cheltui în acest scop doar 210 milioane lei în doi ani (70 milioane lei în 2026 și 140 milioane lei în 2027), față de cele 200 milioane de euro alocați în PNRR. Având în vedere costurile emiterii buletinelor electronice, estimate în prezent de C.N. „Imprimeria Națională” la nivelul de 67 lei/carte, sumele de 70 milioane lei și 140 milioane lei aferente anilor 2026 și 2027 sunt rezultatul estimării costurilor pentru emiterea a aproximativ 1,05 milioane buletine pe anul 2026 și 2,1 milioane pe anul 2027.
După finalizarea PNRR (2026), fondurile pentru cărți electronice de identitate gratuite eliberate celor care ajung la 14 ani vor fi asigurate din fonduri de la buget. Hotărârea mai prevede că sunt scutiți de la plata contravalorii cărții electronice de identitate și titularii cărților eliberate în cadrul proiectului pilot derulat la nivelul județului Cluj, pentru prima solicitare după finalizarea proiectului pilot. Dintre cărțile de identitate aflate în circulație în prezent, peste 13,5 milioane urmează să expire până la data de 3 august 2031, dată la care se încheie perioada de tranziție la noul format de acte de identitate.
La final de 2022, Imprimeria Națională a primit cinci oferte în cadrul unei licitații pentru un sistem care va asigura emiterea și gestiunea certificatelor digitale necesare pentru autentificarea și identificarea unică a titularilor de cărți electronice de identitate în sistemele informatice ale Ministerului Afacerilor Interne și ale altor instituții publice sau private.
În prima etapă, după Cluj, emiterea buletinelor electronice urma să se extindă în Bucureși de la jumătatea acestui an, iar până la finele anului și în restul țării. Un document oficial, semnat de ministrul de Interne, Cătălin Predoiu, indică însă că autoritățile nu pot sau nu vor să estimeze în prezent vreun termen de extindere a sistemului de eliberare a noilor buletine.
Conform documentului în cauză, procedura de achiziție pentru dezvoltarea și implementarea infrastructurii necesare pentru emiterea certificatului digital care se înscrie în suportul de stocare al cărții electronice de identitate a suferit mai multe contestații, ultima dintre acestea fiind soluționată definitiv de către Curtea de Apel București la data de 16.10.2023, în prezent find derulate „proceduri specifice necesare pentru reluarea activităților in sensul celor dispuse de către instanța de judecată”.
Ministerul de Interne menționează doar că, în prezent, se derulează proceduri tehnice și invocă confidențialitatea și complexitatea acestora pentru a arăta că din aceste motive nu poate indica vreun termen pentru extinderea emiterii cărții electronice de identitate la nivel național.
„Având în vedere situația expusă anterior, nu este posibilă stabilirea unei date concrete pentru inițierea extinderii la nivel național a emiterii cărții electronice de identitate”, arată ministrul Afacerilor Interne.