Volumele de motorină importate de către Ucraina prin terminalele portuare din România au crescut în octombrie la 141 mii tone, cu 60% mai mult decât cele efectuate în septembrie, în urma deciziei guvernului de la Kiev de a interzice importul de produse petroliere care nu prezintă documente de proveniență non-rusă. Acestea au afectat livrările din mai multe terminale bulgărești și din portul Giurgiulești din Republica Moldova, potrivit datelor transmise de profit.ro.
„Intrarea în revizie a rafinăriei Petrotel (deținută de gigantul rus Lukoil în România – n.r.) ar putea contribui la rândul său la creșterea importului maritim de distilate în România, care s-a majorat la rândul său cu o pătrime”, susține presa ucraineană de specialitate.
Din datele prezentate reiese faptul că aceste cantități nu cuprind și eventualele importuri efectuate de Ucraina de la rafinăriile din România, ci numai pe cele maritime care au fost descărcate în porturile românești.
Cantitatea reprezintă peste 36% din importurile totale maritime efectuate prin terminalele din porturile românești în luna septembrie, care s-au ridicat la 389 mii tone. Motorina care a ajuns în România în octombrie pe care maritimă provine din 4 țări. Cele mai mari volume, 130 mii tone, au fost furnizate din India, iar 86 mii tone, respectiv 80 mii tone au sosit din Grecia, respectiv, Italia.
În plus, din Turcia au sosit 93 de mii de tone de produse distilate, susține Enkorr. În luna octombrie, Ucraina a importat, prin terminalele din porturile românești Constanța și Galați, în principal motorină de proveniență indiană. Pe parcursul primelor 29 de zile ale lunii octombrie, companiile ucrainene au importat 94 mii de tone de produse de origine indiană sosite de la terminalele din România.
Unele companii au continuat să importe motorină produsă de Arabia Saudită, care a ajuns la Constanța încă din august. Potrivit firmei de consultanță ucraineană A-95 Consulting Group, în octombrie companiile ucrainene au importat 14 mii tone de produse saudite și 19 mii tone de motorină produsă în Turcia.
În primele 10 luni ale anului, volumele de motorină descărcate în porturile românești au crescut cu 27%, până la 3,31 milioane de tone. În aceeași perioadă, volumul livrărilor de motorină din România către piața ucraineană a crescut de la 594 mii tone la 1,13 milioane de tone, o treime din cantitatea importată de România. Legislația, promovată de experții ucraineni și adoptată de Guvernul de la Kiev, de interzicere a importurilor de produse petroliere neînsoțite de documente care să demonstreze proveniența non-rusă, intrată în vigoare la mijlocul lunii octombrie, își face primele efecte.
Limitarea surselor de aprovizionare a condus, după cum era de așteptat, la scumpirea a produselor petroliere, în special a gazului petrolier lichefiat (GPL), folosit de ucraineni atât pentru alimentarea mașinilor, cât și pentru încălzire. În plus, actorii de pe piață vorbesc de inevitabilitatea apariției unei penurii. Presa ucraineană susține că evoluția poate fi explicată parțial de scăderea producției rafinăriilor din România, în urma intrării în revizie a Petrotel și a nefuncționării la capacitate maximă a Petromidia.
Conform noilor reguli impuse de autoritățile de la Kiev începând cu 17 octombrie, importatorii de produse petroliere sunt obligați să furnizeze certificate de origine nu numai ale țării de expediere, ci și ale țării de producție, precum și documente care confirmă ruta de livrare de la rafinărie până la granița cu Ucraina. În urmă cu o lună Serviciul secret de securitate ucrainean (SBU) a publicat o listă cu 32 de porturi, terminale și depozite implicate în furnizarea de motorină de proveniență rusă în Ucraina.
Lista nu cuprinde niciun port sau terminal din România, însă apar astfel de facilități din Republica Moldova, Bulgaria și Turcia, ceea ce face ca România să fie una dintre puținele surse sudice disponibile „nealterate” pentru importatorii ucraineni, potrivit sursei.